PÅ SPORET: Anders Gjester og kollegaene i Scandinavian Rail System har Norges eneste vakuumgraver bygget på lastebilchassis med jernbaneunderstell. Foto: Privat.

Eneste av sitt slag

KONGSVINGER: Scandinavian Rail System (SRS) har Norges eneste vakuumgraver med jernbaneunderstell.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Brødrene Glenn-Ivar (31) og Anders Gjester (28) startet firmaet i 2019. Nedslagsfeltet er hele Skandinavia, men de fleste jobbene er i Oslo-området og på Østlandet. Frem til nå har selskapet i stor grad vært med som UE for andre entreprenører.

KLARE: Tine Olsen og Anders Gjester er både kjærester og kollegaer.

Suge- og graverdelen er laget av MST. Riggen er montert på en Mercedes-Benz Actros. Bilen ble påbegynt i 2014, og var klar til bruk i 2016. Det finnes mange vakuumgravere og tørrsugere. Men så langt Anders Gjester vet, er det bare tre som er bygget med jernbaneunderstell for kunne kjøre på skinnegangen. De to andre går på de britiske øyer.

Varierte jobber

Jobbene SRS har gjort, er både nybygg og oppgradering av eksisterende infrastruktur. Det er både sporbytter, svillebytter, masseutskiftinger og arbeider på KL (kjørestrømsledning).

TØMMES: Det 6 kubikk store kammeret på sugebilen kan tømmes på forskjellige måter. Et alternativ er å bære vekk massene med en hjullaster. Foto: Privat.

I tillegg til den unike vakuumgraveren har firmaet også fire Huddig-gravere med jernbaneunderstell og en vanlig 14 tonns hjulgraver som alle har jernbaneunderstell. Arbeidsstokken teller fem mann i tillegg til innleide som er nødvendig for å ta unna toppene.

Effektiv

Den store fordelen med vakuumgraveren er at den er rask å komme i arbeid med. Det skal bare en planovergang eller tilsvarende til for å kunne entre sporet. Det er tre jernbaneakslinger som kan settes ned på sporet separat.

- Vi ser et stort potensialt på å bruke denne maskinen på planlagte masseutskiftinger ved eksisterende spor. Det går både fort og er skånsomt, sier Anders Gjester.

Lang rekkevidde

KL: Mye av jobbene SRS gjør er på kontakledningen (KL). Foto: Privat.

Bommen med sugeslangen sitter bak på høyre side av bilen. Den rekker opp til seks meter ut fra bilen på denne siden og containeren inne i bilen som massene lagres i er seks kubikkmeter stor.

- Det går an å suge bløte masser, men i all hovedsak er dette en suger som trives best med tørre masser, sier Anders Gjester. Selskapet har prøvd seg på veldig løse masser og det ble mye vedlikehold i etterkant. Mange av jobbene de har gjort med bilen, er å suge ut massene som ligger inntil før sviller skal byttes ut.

Fort på plass

En av fordelene med bilen er at den kan kjøres på landeveien og dermed raskt kan være på plassen hvis det skjer en akutt feil som må utbedres. Deretter kan man enkelt kjøre på skinnegangen frem til stedet utbedringen skal gjøres.

SKÅNSOMT: Det er enklere å komme til og fjerne løsmasser der det er trangt og ligger mye infrastruktur i bakken. Foto: Privat.

Fordi bilen er 3,5 meter høy kan den også kjøre på sporet også når kjørestrømmen er på. Som på alt annet utstyr som brukes på jernbane er denne maskinen godkjent for slik bruk, og det er sektorbegrensinger på sugebommen som gjør at man ikke skal komme bort i strømførende kabler.

Tung

Selv om bilen er smidig, er den blytung. Med jernbaneunderstellet veier den nærmere 28 tonn. Derfor har SRS vektdispensasjon for å kunne kjøre langs landeveien. Å transportere vekk massene som er sugd opp med bilen er derfor ikke noe alternativ. På større jobber blir derfor løsningen å deponere massene for å ta de igjen eller å tippe de i f.eks. en krokkasse.

Powered by Labrador CMS