Statens vegvesen og entreprenør Anlegg Øst er nemlig enige
om å fremskynde ferdigstillelsen av det største delprosjektet i Harstadpakken.
Prosjektet som egentlig var planlagt åpnet i september 2025 skal nå stå ferdig
før skolestart i 2024.
– Dette vil nok glede mange. Dette er den viktigste veien
inn og ut av Harstad sentrum, både myke og harde trafikanter vil få en
tryggere, raskere og enklere reisehverdag når prosjektet er ferdigstilt, sier
prosjektleder for Statens vegvesen Geir Hartz Jørgensen.
Bedre enn ventet
Annonse
Etter oppstart 8. mars 2022 har entreprenør Anlegg Øst hatt
bedre fremdrift enn planlagt. Utbyggingen strekker seg langs 2,2 kilometer
riksvei med ca. 18 000 passerende kjøretøy hver dag (ÅDT). Høye trafikktall i
kombinasjon med vinterdrift og omkjøringer har vært utfordringer som byggherre
og entreprenør har jobbet sammen for å løse.
– Godt samarbeid med byggherre, gode underentreprenører,
rotasjon på arbeidere og vinterdrift er noen av faktorene til at vi ser at vi
skal klare å fremskynde ferdigstillelsen såpass mye, sier prosjektleder Roy
Løkken i Anlegg Øst.
Bedre for alle
Harstadpakken er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Troms
fylkeskommune og Harstad kommune. Delprosjektet til Statens vegvesen
oppgraderer rv. 83 som er byens viktigste ferdselsåre. Parallelt med veien
bygges det sykkelvei med fortau med planskilte kryssinger for myke trafikanter.
Sykkelveien består blant annet av en bru på 200 meter. Gamle kryssløsninger er
erstattet med rundkjøringer, og det bygges ny vei til næringsområder samt en
påkjøringsrampe til rv. 83 for å lede trafikk unna boligområder.
FULL FART: Her, foran Seljestadbukta bru. står en fornøyd trio. Fra venstre er Geir Jørgensen, prosjektleder Statens vegvesen, Roy Løkken prosjektleder Anlegg Øst og byggeleder Ole Sollid, Statens vegvesen.Martin Haagensen
– Harstadpakkens første trinn la til rette for by og
næringsutvikling, samt at vi ledet brorparten av gjennomgangstrafikken bort fra
sentrum. Når vi nå fullfører trinn to vil det gi byen en helhetlig, moderne og
trygg trasé for myke og harde trafikanter langs byens viktigste ferdselsåre,
avslutter Jørgensen.