Mesta hadde lavest pris og ble vurdert best på CO₂-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap. Arkivbilde.
Foto: Espen Braata
Fem tilbud på 445 km riksvei
Mesta har beste tilbud på drift av riksveiene i Gjøviksområdet og på Romerike.
Mesta ligger an til å få Norges første veidriftkontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp er avgjørende i tildeling av kontrakten.
Etter at Statens vegvesen har evaluert tilbudene som er kommet inn på Gjøvik-Romerike-kontrakten, har Mesta fått høyest poengsum på alle kriterier, og har i tillegg lavest pris av alle.
- I konkurransen om å få drifte riksveiene i Gjøviksområdet og på Romerike, teller pris kun 30 prosent mens andre kriterier som CO₂-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap til sammen teller 70 prosent. Selv om det er den tilbyderen med laveste pris som ligger best an i denne konkurransen, har ikke prisen vært avgjørende, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mizanur Rahaman.
Best på arbeidsvilkår, CO₂-reduksjon og beredskap
I konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har tilbyderne konkurrert på blant annet mest mulig reduksjon i CO₂-utslipp, optimal beredskap og best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.
Mesta har i denne konkurransen forpliktet seg til å kutte CO₂-utslippene med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i siste år. I tillegg vil de levere en utrykningstid ved hendelser som er 30 prosent bedre enn kravene i kontrakten.
Mesta vil også forplikte seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår og sidestille sine egne og underentreprenørenes ansatte.
Femårig kontrakt
Kontrakt «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
Kontrakten trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.
- Ambisiøse tilbud
- Vi er glade for at samtlige tilbydere som har vært med konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har levert gode og ambisiøse tilbud. Det viser at bransjen har både kompetanse og vilje til å levere på våre klimakrav, sikre best mulig arbeidsvilkår og levere god kvalitet på tjenestene, sier Rahaman.
Tilbyderne hadde følgende priser i sine tilbud:
- Risa, 536.550.992,13 kroner
- Mesta, 435.621.437,00 kroner
- Veidekke, 499.013.416,00 kroner
- Vaktmesterkompaniet, 565.656.565,00 kroner
- Svevia, 467.475.000,00 kroner
Total poengsum etter evaluering av alle kriterier og pris:
- Risa, poengsum 58,8, rangert som nr. 5
- Mesta, poengsum 100, rangert som nr. 1
- Veidekke, poengsum 74,1, rangert som nr. 2
- Vaktmesterkompaniet, poengsum 62,5, rangert som nr. 4
- Svevia, poengsum 66,3, rangert som nr. 3
Beste tilbyder til konkretiseringsfase
Nå skal Statens vegvesen kontrollregne tilbudene. Den beste tilbyderen blir invitert til en konkretiseringsfase.
Kontrakten skal etter planen signeres tidlig denne våren.