REPARERER JERNBANEN: Ådne Bøtun Skartun, anleggsleder Mesta, på plass der et togsett sporet av i høst i Nordland.

Fikser fjellet ved Finneidfjord

Mestas fjellsikrere jobber på høygir for å sikre fjellsiden langs Nordlandsbanen etter raset som førte til togavsporing.

Publisert Sist oppdatert

Mestas fjellsikrere har jobbet intenst i de siste ukene for å sikre at sporet ved Finneidfjord ved Mo i Rana på Nordlandsbanen kunne repareres etter ulykken i oktober. Rasmasser over jernbanesporet måtte fjernes, fjellet måtte renskes og fjellet skulle sikres. Nå er det meste av jobben gjort. 

Sikring dag og natt

– Vi har jobbet natt og dag i flere uker for å sikre området, sier anleggsleder i Mesta, Ådne Bøtun Skartun. 

Han har ansvar for fjellsikringen og oppryddingen etter raset. Han forteller at sikring av fjellet skjer med lange stag som borres inn i fjellet. Av og til må usikkert fjell blokkes ut ved hjelp av luftputer eller sprenges vekk. Ofte blir det montert ulike typer nett som jordsikringsnett og steinsprangnett.

ANLEGGSGJENG: Mannskap fra Mesta i Finneidfjord.

– En blanding av steintyper mange sprekker og løse masser i fjellet, gjør at forankring kan være vanskelig med permanent sikring. Opptil 15 meters stag er boret inn i fjellet, sier Bøtun Skartun. 

Etter at stagene er på plass, blir de forseglet med betongmørtel. Ulike metoder er brukt på Nordlandsbanen.

Geologer vurderer faren

– Vi har tett og løpende dialog med geologer fra Norconsult som vurderer og kalkulerer, forsikrer Bøtun Skartun. 

Han er vant til arbeid på steder som er utilgjengelige for de fleste, både langs veien og ved jernbanespor.

– Der maskiner og kraner ikke strekker til, har vi kompetanse til å utføre sikringsarbeid fra tau.

Allerede på plass

Mestas folk var allerede i området på et oppdrag fra Bane Nor, på rassikring langs Nordlandsbanen mellom Mosjøen og Fauske, idet ulykken inntraff. Dette arbeidet begynte man på i sommer, og det handler om å sette opp nye sørpe-, snø- og steinspranggjerder, samt utbedring av de som allerede er der. I tillegg til isnett og blokksikring. 

Dermed var fagfolk allerede i området som raskt kunne settes inn i arbeidet kort tid etter jernbaneulykken.

Bane Nor om rassikring

– Vi har et godt samarbeid med Mesta på strekningen, sier Per Øyvind Mohus prosjektleder i Bane Nor. 

Bane Nor er i ferd med et langsiktig arbeid for å utbedre hele Nordlandsbanen etter at Nordlandsbanen er kartlagt med tanke på risiko for ras. Mohus har prosjektansvaret på den ca. 250 kilometer lange strekningen mellom Mosjøen og Fauske. Det var Mesta som sikret seg den første kontrakten som ble lagt ut for rassikring av Nordlandsbanen, og det var derfor Mestas folk var i området og kunne omdirigere arbeidsmannskapene.

Powered by Labrador CMS