–
Det er fire godt kvalifiserte leverandører som har søkt om å bli prekvalifisert, sier prosjektleder
Sveinung Brude i Statens vegvesen.
Det er:
Acciona Construcción, S.A – fra Spania.
Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin, som har Rogfast-kontrakten fra Mekjarvik utenfor Stavanger.
NCC Norge AS, som hadde den første kontrakten på Arsvågen i 2018–2019. Risa AS er med som underentreprenør.
Skanska Norge AS, som bygger den nordlige delen av Rogfast, fra Bokn kommune mot Kvitsøy.
Annonse
– Vi skal nå kvalitetssikre søknadene
og rangere de kvalitativt opp mot hverandre. Vi velger ut tre-fire tilbydere,
som skal gi pris. Deretter er det forhandlinger før de får anledning til å gi
siste pris. Det er viktig å ha en god konkurranse, sier Brude.
Arbeidet med å bygge verdens
lengste og dypeste undersjøiske veitunnel er godt i gang fra Bokn i nord til
Randaberg i sør.
Som de andre to store
kontraktene er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med
prekvalifisering og forhandling.
Entreprise E02 er en toløpstunnel med
et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy. Lengden er cirka 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner
og andre installasjoner. Entreprisen omfatter
også to ventilasjons-sjakter og planfritt
kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det skal også bygges 1,6
kilometer vei i dagen, to bruer og en stor fylling i sjø som skal bli til
næringsareal.
Arbeidet omfatter også fullføring
av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygd av entreprisen som pågår på
Kvitsøy.
E02 kontrakten fra Kvitsøy skal
møte E03 kontrakten som bygges fra sør i Randaberg kommune utenfor Stavanger og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord i Bokn kommune.
Rogfast er en del av fergefri E39
og estimert
åpningsår er 2033.