Statens vegvesen jobber med en ny driftskontrakt for Vestfold og deler av Telemark med oppstart 1. september 2023, og Vegvesenet ønsker seg innspill fra bransjen.
Foto: Statens vegvesen
Inviterer bransjen til dialog om ny driftskontrakt
Skal møte samfunnets forventninger.
Statens vegvesen inviterer entreprenører og utstyrsleverandører til å komme med innspill til en ny driftskontrakt for Vestfold og deler av Telemark på leverandørkonferanse tirsdag 31. mai i Tønsberg.
Den nye driftskontrakten omfatter E134 fra Kongsberg til Brunkeberg, rv. 36 fra Skjelsvik til Seljord og E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken.
Ønsker ny kontraktsform for driftskontrakt
- For den nye driftskontrakten har vi tenkt å benytte konkurranse med forhandling, sammen med fire oppsatte satsingsområder som tilbydere skal konkurrere på. Konkurranse med forhandling er tidligere ikke benyttet av Statens vegvesen i forbindelse med driftskontrakter, sier Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.
Et sentralt punkt for vektingen blir klimabudsjett hvor bransjen blir utfordret på tiltak. Her kommer Statens vegvesen til å stille få direkte krav i kontrakten, men velger heller å utfordre næringen til å konkurrere på laveste CO₂-utslipp.
De tre øvrige satsingsområdene er HMS, opplegg for inspeksjon og lukking av avvik, samt opplegg rundt vinterdrift. Disse fire punktene som vil bli evaluert og vektet med merverdier.
- En kontrakt for å møte samfunnets forventninger
Statens vegvesen ønsker med leverandørkonferansen førstkommende tirsdag å komme i dialog med både entreprenører og utstyrsleverandører for innspill, før det endelige konkurransegrunnlaget gjøres ferdig.
- Med denne modellen vil entreprenørenes totale tilbud være avgjørende for hvem som får oppgaven med å drifte veiene. Tidligere har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som hadde lavest pris i tilbudet sitt. Skal vi klare å utvikle dagens kontrakter for å møte samfunnets forventninger, er det viktig at vi sammen med entreprenører og utstyrsleverandører klarer å se etter felles mål, sier Tore Jan Hansen.
Hansen håper at både entreprenører og utstyrsleverandører ønsker å delta i dette arbeidet som Statens vegvesen definerer som en utviklingskontrakt.
Det endelige konkurransegrunnlaget forventer Vegvesenet å sende ut i markedet i slutten av august.
Kontrakten har oppstart 1. september 2023.