KOMPETANSE: Statens vegvesen har mye kompetanse som Kystverket ikke har hatt behov for å besitte tidligere. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Kystverket og SVV samarbeider om skipstunnel
Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel.
Status for arbeidet med Stad skipstunnel er at de
vesentligste arealavklaringer og reguleringsarbeider er gjennomført.
Hovedelementene i konkurransegrunnlaget er utarbeidet og kvalitetssikring pågår
før selve byggeprosjektet skal sendes ut på anbud.
Annonse
Trenger flere ressurser
– Kystverkets prosjektorganisasjon har lagt ned en betydelig
innsats for å ha brakt prosjektet dit det er i dag. I neste fase er det
imidlertid behov for å styrke prosjektet, både i inngangen til
konkurranseutsetting og forhandlinger, og med påfølgende anleggsperiode, sier
kystdirektør Einar Vik Arset.
Det er flere nye ressurser som skal på plass, både innenfor
prosjekt- og byggeledelse, geologi, tunneldrift, HMS og SHA, for å rigge
prosjektorganisasjonen fram mot byggestart for verdens første skipstunnel.
– Kystverket er å regne som en engangsbyggherre når det
gjelder et så stort prosjekt som Stad skipstunnel, og det er derfor ikke
hensiktsmessig å bygge opp en stor prosjektorganisasjon internt i egen etat.
Derfor har vi initiert et samarbeid med Statens vegvesen. Dette vil gi
Kystverket tilgang på kompetanse og kapasitet fra en erfaren
byggherreorganisasjon, som vil styrke prosjektorganisasjonen vår i både topp og
bredde, sier kystdirektøren.
Bruke statens samlede ressurser
Statens vegvesen har tilgjengelig kapasitet, har lang
erfaring fra store prosjekter, ikke minst innen tunneldrift, og har en hel
organisasjon med ulike fagmiljøer som kan bidra inn i prosjektet.
– Vi får tilgang på dyktig og dedikert personell, samtidig
som vi har bakorganisasjonen til Vegvesenet i ryggen. Det er positivt at vi kan
utnytte statens samlede ressurser på denne måten, sier kystdirektør Arset og
får støtte fra samarbeidspartner Statens Vegvesen.
– Vi har tilgjengelig kapasitet, og det er fint å kunne dele
kunnskap og personell på tvers av samferdselssektoren. Denne gangen er det vi
som bistår Kystverket, mens kanskje vi får ressurser motsatt vei i framtidige
prosjekter, som tenderer inn mot Kystverkets interesse- og fagområder. Dette er
god ressursutnyttelse, sier utbyggingsdirektør i Statens Vegvesen, Kjell Inge
Davik.
Han skryter av prosjektet.
Fakta om Stad skipstunnel
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025/2026.
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.
– Stad skipstunnel er et spektakulært og kjempespennende
prosjekt, som vi opplever at det er stor interesse rundt, ikke minst fra
entreprenørbransjen. Vi har bred kompetanse innenfor store samferdsels- og
tunnelprosjekter, som vil komme skipstunnelen til gode, både når det gjelder
den forestående anbuds- og kontraktsfasen og eventuelt i byggefasen, sier
Davik.
Samarbeid fram til ferdigstilling av skipstunnelen
Samarbeidsavtalen som ble signert i dag regulerer først og
fremst samarbeidet mellom etatene i anbudsfasen og fram mot kontraktssignering.
Senere er det meningen at avtalen kan forlenges og omhandle selve byggingen av
skipstunnelen.
– Det har lenge vært planen å styrke prosjektorganisasjonen
før anbud- og byggefase. Vi starter nå et samarbeid som skal vare helt til
skipstunnelen er ferdig bygget. De nye ressursene fra Statens vegvesen skal
inkorporeres i Kystverkets prosjektorganisasjon under min ledelse som
prosjekteier. Det er Nærings- og fiskeridepartementet som er oppdragsgiver og
Kystverket som er byggherre, sier kystdirektøren.
Arset mener Vegvesenets ressurser vil komplimentere
Kystverkets egne kapasiteter.
– Sammen med Kystverkets egne prosjektansatte og den store
fagkompetansen vi ellers har i etaten, vil denne samarbeidsavtalen samlet sett
sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for gjennomføringen av prosjektet,
sier Arset.
Hva skjer framover?
Prosjekt Stad skipstunnel er nå i sluttfasen med å
ferdigstille dokumentasjon og konkurransegrunnlag før utlysning. Det pågår en
kvalitetssikring før selve byggeprosjektet kan sendes ut på anbud. Vegvesenet
kommer nå inn og bistår i denne kvalitetssikringen.
Hva betyr dette for utlysningen av anbudet?
– Kystverket har gjort en god og grundig jobb med
konkurransegrunnlaget. Vi får nå noen ekstra øyne på dette før ferdigstilling,
uten at det blir noen større endringer av den grunn. Vi rekker trolig ikke å få
anbudet ut i oktober som tidligere meldt, men vi skal få det ut i markedet i
god tid før jul. Samtidig så sikrer vi oss verdifull kompetanse før
tilbudsgjennomgang og forhandlinger på nyåret, sier kystdirektør Einar Vik
Arset.