Illustrasjonsbilde. Foto: Tomas Rolland.

Lyser ut driftskontrakt for riksveier i Midt-Norge

Statens vegvesen er på jakt etter ny driftsentreprenør som skal drifte 400 km riksvei.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Driftskontrakten omfatter drift og «mindre vedlikeholdsoppgaver» på E39 fra Orkanger til Molde og rv. 70 fra Oppdal til Kristiansund, inkludert tilhørende gang- og sykkelveier.

- Til sammen er det snakk om drift og vedlikehold av vel 400 km riksvei med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, året rundt. Deriblant 66 km gang- og sykkelveier, sier seksjonsleder Bjørn Ove Rotlid i Statens vegvesen.

De første 12 månedene er kontraktsområdet begrenset til strekningen Orkanger – Kristiansund, ca. 175 km vei, før området deretter utvides med Oppdal og Molde.

Driftskontrakten strekker seg gjennom de åtte kommunene Molde, Gjemnes, Tingvoll, Kristiansund, Heim, Orkland, Sunndal og Oppdal.

- Det er stor variasjon i trafikkmengden på veinettet, fra relativt lavtrafikkert landevei til nesten 20 000 i årsdøgntrafikk i byområdene, sier Rotlid.

Driftskontrakten har oppstart 1. september 2022 og varighet på fem år. I tillegg er det mulig å forlenge kontrakten med inntil fire år.

Tilbudsfristen er 31.03.2022.

Statens vegvesen stiller strengere miljøkrav

Utslippsfrie kjøretøy og maskiner skal brøyte og strø gang- og sykkelarealene i sentrale deler av Molde og Kristiansund.

- Med utslippsfri menes her kjøretøy og maskiner uten lokalt utslipp av verken CO₂ eller NOx, sier Rotlid.

Alle de nye driftskontraktene for riksvei har krav til miljøsertifisering og rapportering av energi- og drivstofforbruk. Statens vegvesen har mål om å halvere CO₂-utslippet fra drift og vedlikehold av riksveiene innen 2030.

Statens vegvesen er aktive i forskning og utvikling, og entreprenørene oppfordres til å foreslå FOU-prosjekter som del av kontrakten.

- Vi ønsker at våre driftsentreprenører blir med på utviklingsprosjekter som Vegvesenet tar initiativ til, og også foreslår prosjekter selv. Det gir økt kompetanse i bedriften, interessante arbeidsoppgaver for de ansatte og kunnskap vi som veieier har bruk for i drift og vedlikehold av riksveinettet, sier Rotlid.

Powered by Labrador CMS