KJEMPEKONTRAKT: Driftiskontrakten vil øke i lengde under kontraktsperioden og inneholder til slutt 250 kilometer vei.

Mesta fikk kontrakt på 1,2 milliarder kroner

DRIFTSKONTRAKT: Innebærer drifting av E6 Innlandet, E18 Telemark og Agder og E39 Agder i fem år.

Kontrakten omfatter Nye Veiers utbygde strekninger på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder og E39 i Agder, og har en varighet på fem år og opsjoner på ytterligere inntil tre år. Benyttes opsjoner og mulige bestillingsarbeid, har kontrakten en verdi på 1,2 milliarder kroner eks. mva.

Kontrakten omfatter også prosjekter som ennå ikke er åpnet eller på langt nær ferdig utbygd, slik som henholdsvis E39 gjennom Lyngdal og E39 fra Mandalskrysset til Blørstad. 

I kontraktsperioden øker veilengden med 70 % til 250 km vei. Mengde tunneler øker fra dagens 20 km til 74 km

– I konkurransen har vi blant annet vektlagt oppetid for trafikantene, sikkerhet, klima og miljø og innovasjon. Vi er tilfredse med å kunne tildele ny driftskontrakt til en stor og kompetent entreprenør som Mesta, som har svart godt opp på disse kriteriene, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier. 

Nye Veier har utviklet et digitalt system som gir oversikt over driften av veiene. Dette systemet gir både den nye driftsentreprenøren og Nye Veier oversikt i sanntid over situasjonen og tilstanden på veiene. 

Selskapet har også etablert et innovasjonsfond på 7,5 millioner kroner, som driftsentreprenøren kan søke midler fra, og som skal omfatte prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold. Spesielt oppfordrer Nye Veier til utvikling av løsninger som gir positive effekter for klima og ytre miljø. 

Powered by Labrador CMS