Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Kontrakten omfatter drift og mindre vedlikeholdsoppgaver på E39 fra Orkanger til Molde og rv. 70 fra Oppdal til Kristiansund, inkludert tilhørende gang- og sykkelveier. Totalt inneholder driftskontrakten ca. 400 kilometer riksvei og 66 km gang- og sykkelveier.
Kontraktsområdet omfatter de åtte kommunene Molde, Gjemnes, Tingvoll, Kristiansund, Heim, Orkland, Sunndal og Oppdal.
- Vi har fått tilbud fra to solide entreprenører så det blir spennende å gå igjennom tilbudene, sier seksjonsleder Bjørn Ove Rotlid i Statens vegvesen.
Annonse
Pristilbudene:
Mesta AS, 445.208.500 kroner
Veidekke Industri AS, 462.225.471 kroner
Nye krav til klima og miljø
I alle nye driftskontrakter stiller Statens vegvesen krav til miljøsertifisering og rapportering av energi- og drivstofforbruk. Vegvesenet har mål om å halvere CO₂-utslippet fra drift og vedlikehold av riksveiene innen 2030.
Entreprenøren som får denne driftskontrakten, får blant annet krav om å bruke utslippsfrie kjøretøy og maskiner til å brøyte og strø gang- og sykkelarealene i sentrale deler av Molde og Kristiansund.
Deler av E39 og rv. 70 inngår i den nye driftskontrakten fra 1. september 2022.Illustrasjon: Statens vegvesen
- Med utslippsfri menes her kjøretøy og maskiner uten lokalt utslipp av verken CO₂ eller NOx, sier Rotlid.
Entreprenørene oppfordres også til å foreslå FoU-prosjekter som del av kontrakten.
Signerer kontrakt i månedsskifte april/mai
Statens vegvesen skal nå kvalitetssikre all dokumentasjon og kontrollregne på tilbudene for å vurdere hvem som får oppgaven med å drifte veiene i kontraktsområdet de neste årene.
- Vi skal nå gå grundig igjennom begge tilbudene vi har mottatt. Vi tar sikte på å undertegne kontrakt i månedsskifte april/mai, sier Bjørn Ove Rotlid.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2022 og fem år fremover.