HANGARBRUA: Slik blir den nye Hangarbrua som bygges i Aluminium.

Nå starter grunnarbeidene

STOR VIKTIG BRIKKE: Oppstarten av grunnarbeidene er en viktig milepæl for Hovedsykkelruter i Trondheim.

Publisert

Oppstarten av grunnarbeidene er en viktig milepæl for Hovedsykkelruter i Trondheim, Hangarbrua er en stor og viktig «brikke» på delstrekningen Gildheim-Leangbrua, og vi er svært glade for å være i gang med grunnarbeidene, sier byggeleder Vegard Thorvaldsen fra Statens vegvesen.

Winsnes Maskin & Transport AS

Hangarbruprosjektet består av to entrepriser, hvor selve aluminiumsbrua med bruoverbygning skal leveres av Leirvik AS. Entreprisen for grunnarbeidene som nå settes i gang skal utføres av entreprenøren Winsnes Maskin & Transport AS.

– For å frigjøre plass til å bygge støttemurer, sykkelvei og brua må høyspentkabler som ligger i bakken først legges om i en midlertidig trasé, forklarer Thorvaldsen. Han forteller at det er snakk om store kabler på 66 KV som er krevende å flytte, og at når kablene er flyttet kan de andre arbeidene starte for fullt. Tilrigging og mindre forberedende arbeider pågikk i juli, mens høyspentomleggingen starter nå i august. Arbeidene vil føre til noe mer anleggstrafikk langs Leangenvegen.

– Winsnes skal gjøre alt klart for bruoverbygning: både riggareal, bygging av landkar og all tilstøtende infrastruktur innen februar 2025. Da kommer brua med frakt fra Stord, der den blir produsert av Leirvik AS. Hangarbrua vil fraktes med båt fra Stord til havna i Trondheim, før den fraktes videre med bil til Leangen. Etter at Hangarbrua er montert og heist på plass skal Winsnes sluttføre kontraktsarbeidene og være ferdige i oktober 2025, forklarer Thorvaldsen.

Dette skal Winsnes Maskin & Transport bygge:

  • Gang- og sykkelveier og sykkelvei med fortau med bredde 7,5 meter.
  • Vann- og avløpssystemer og veilysanlegg.
  • Bygging av støttemurer og landkar for brua.
  • Midlertidig og permanent omlegging av høyspentkabler.

Norges første aluminiumsbru på 30 år

Hangarbrua er et pilotprosjekt hvor Statens vegvesen vil teste ut bruk av aluminium som et mer bærekraftig alternativ til stål og betong i brukonstruksjoner. 

Byggingen av selve Hangarbrua startet opp 13. mai hos Leirvik AS på Stord.

– Hangarbrua er et viktig prosjekt for Trondheim, men materialteknologien er svært viktig for industrien generelt. Hangarbrua kan sette standarden for materialvalg i fremtidige bruer både i Norge og internasjonalt, sier Thorvaldsen.

Hovedsykkelruta i Trondheim blir en viktig trafikkåre for gående og syklende i fremtiden, både for de som pendler mellom Trondheim, Ranheim og Rotvoll – men også for de som jobber, går på skole eller bor i området.

– Samtidig som Statens vegvesen bygger ut strekningen, bygges det også ny videregående skole og boliger i området som vil nyte godt av det nye sykkelveinettet, avslutter Thorvaldsen.

LEANGEN STASJON: Her kommer Hangarbrua over jernbanen ved Leangen stasjon.
Powered by Labrador CMS