Riksvei 13 Hjelmeland er en av veistrekningene i kontrakten.

Ni tilbud på veivedlikehold

Alle var fra fylkeslokale bedrifter.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Statens vegvesen har lyst ut vedlikeholdskontrakt for riksveinettet i Sør-Rogaland. Ni tilbydere, alle fra fylket, deltok i den tette konkurransen om oppdraget:

  • Stangeland Maskin AS fra Sola, 12.792.547,00 kroner
  • Undheim Maskin AS fra Helleland, 12.931.900,00 kroner
  • Risa AS fra Nærbø, 12.937.488,00 kroner
  • Mesta AS, 13.790.431,00 kroner
  • Vassbakk & Stol AS fra Karmøy, 14.750.483,00 kroner
  • Bjelland AS fra Klepp, 15.158.103,00 kroner
  • Grunn-Service AS fra Bryne, 16.925.751,00 kroner
  • Bertelsen & Garpestad AS fra Egersund, 18.699.049,00 kroner
  • Nordbø Maskin AS fra Hafrsfjord, 18.759.005,00 kroner

Statens vegvesen har signert kontrakt med Sola-firmaet Stangeland Maskin AS. Kontrakten trådte i kraft 1. oktober og varer ett år, med mulighet for ett års forlengelse.

- Vi ser fram til å samarbeide med Stangeland Maskin om å løse vedlikeholdsoppgaver langs veiene i Sør-Rogaland, det vil si på riks- og europaveinettet sør for Boknafjorden, sier byggeleder Einar Hauge i Statens vegvesen.

Kontraktsområdet

Veiene som omfattes av kontrakten er:

E39 fra Mortavika ferjekai til fylkesgrensen mot Agder, riksvei 13 fra Stavanger til Hjelmeland, riksvei 509 til Stavanger lufthavn Sola, riksvei 444 fra Stangeland til Skjæveland på Jæren og riksvei 426 fra Krossmoen til Eigerøy i Eigersund.

Totalt er det snakk om 242,6 kilometer vei.

Dette skal vi gjøres

- Veivedlikehold er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag med å sikre et trygt og forutsigbart framkommelig veinett med høy oppetid. Konkret vil vedlikehold si at vi oppgraderer vei og veiutstyr (alt fra lyktestolper til rør under veien) til dagens standard, sier Hauge.

- Stikkrenner som blir byttet, får økt dimensjon på rør for å sikre bedre flyt når det regner mye. Når vi vedlikeholder busslommer, bygger vi dem med høyere kantstein for å gi bedre framkommelighet for påstigende busspassasjerer.

Andre tiltak som kan være aktuelle å gjennomføre i denne kontrakten, er å bedre sikten for kjørende ved å renske i vegetasjon eller ta bort skog. Å etablere leskur og sykkelskur står på listen over mulige forbedringer for myke trafikanter.

Videre utbedrer man veidekket «der det er nødvendig», og skifter eksisterende rekkverk, eller setter opp rekkverk der det ikke har vært før. Det å sette opp tørrmurer kan også bli aktuelt i denne vedlikeholdskontrakten.

Powered by Labrador CMS