- Målet med analysen var å raskt gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder, sier direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland.Foto: Nye Veier
Nye Veier: - Vi har tatt hensyn til klimarisiko
En rapport fra Riksrevisjonen konkluderer med at myndighetene ikke har god nok oversikt over klimarisiko – herunder flom og skred. Nye Veier opplyser at de har gjennomført en risikoanalyse på nettopp flom og skred for alle sine prosjekt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Nye Veiers analyse har gitt nyttig kunnskap om et tema som vil bli viktigere i årene som kommer. Verktøyet blir spesielt viktig i tidligfase av vei- og baneplanlegging.
- Målet med analysen var raskt å gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder. Å identifisere potensielle uønskede hendelser som følge av naturfare innen utbyggingsområdene, men også vurdering av risiko og sannsynlighet for gjentagende naturfare. Til sist å vurdere hva som kan være aktuelle sikringstiltak, sa direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland, til Samferdsel & Infrastruktur den gangen.
Nye Veiers analyse finner at de kan forvente flere typer klimaendringer som er relevante for dem som veiselskap. Høyere temperaturer og mer nedbør, økt flom-frekvens og økt hyppighet av jord- og flomskred er noe av det som nevnes.
- Med rapporten har vi nå en metodikk som lar oss identifisere de ulike risikoene, og gjøre analyser som hjelper oss å prioritere tiltak. Vi estimerer tiltakskostnadene til 1,8 mrd. kroner (2020-kroner), skriver selskapet i en nyhetsmelding.
I prosjektet har Norsk Geologisk Institutt (NGI) vært kontraktspartner, i tillegg til bidrag fra HydroTeam (hydrologi), Kjeller vindteknikk, Meteorologisk institutt og PwC (samfunnssikkerhet).
Oppdragsleder for prosjektet har vært Anders Solheim.