Dette melder Trafikverket, Sveriges svar på Statens
vegvesen, tirsdag 6. februar. Tidspunkt for når E6 kan åpnes er anslått til en
gang mellom tidlig høst og årsskiftet.
Området rundt den raserte delen av E6 som regelrett forsvant
i et kvikkleireskred 29. september 2023, er komplekst med forskjellige
utfordringer i ulike soner, melder Trafikverket. Det jobbes fremdeles iherdig
med å få alle brikkene på plass når det gjelder hvordan hvordan E6 skal
gjenoppbygges og stabiliseres, men det nærmer seg.
Mange faktorer må tas hensyn til
Annonse
– Nå som vi har en mer detaljert plan for hvilken
grunnleggingsmetode vi skal bruke, kan vi også bedre beregne tid for
gjenoppbyggingen av E6, sier Daniel Svensson som er prosjektleder i Trafikverket.
UNDER: Det er et under at det ikke gikk liv tapt da hele E6 skled ut.Foto: Trafikverket
Flere faktorer påvirker tempoet for gjenoppbyggingen av
hovedfartsåren mellom Göteborg og Oslo: Stabiliteten i området, forstyrrelser i
jordens bæreevne, poretrykk (vanntrykk) i bakken, tidligere og fremtidige
setninger, tid, kostnad og miljøpåvirkning.
Skredet ødela tofelts motorveien (i begge kjøreretninger)
forbi Stenungsund, samt tilhørende på- og avkjøringsramper og andre tilstøtende
sideområder. Også annen infrastruktur, eiendommer og vassdrag vest for E6 fikk
omfattende skader.
– Det kan virke som en kort strekning av E6, men i dette
tilfellet har vi helt andre geotekniske forutsetninger enn om vi skulle bygge
en vei på urørt mark. Trafikverket er ansvarlig for gjenoppbyggingen, sier
prosjektleder Daniel Svensson.
FORLATT: Bilder som ble forlatt i hui og hast.
To forskjellige metoder
Med tanke på de spesielle forholdene i skredområdet vil
hovedsakelig to forskjellige metoder bli brukt i gjenoppbyggingen.
– I den nordlige delen vil vi bruke en metode med lett
fyllmasse, og i den sørlige delen, der grunnen er mer ustabil, vil vi bruke en
metode for dypstabilisering med kalksementpeler, sier prosjektleder Daniel
Svensson.
Planen er at E6 skal være fullstendig gjenoppbygd til
årsskiftet 2024 – 2025, men det kan gå raskere. De utfordrende forholdene gjør imidlertid
at tidsperspektivet er vanskelig å gi konkrete svar på, og derfor sier
Trafikverket én gang mellom tidlig høst og årsskiftet.
Trafikverket vil ikke tallfeste kostnadene ennå.
KVIKKLEIRE: Ødeleggelsene på E6 i Sverige ble forårsaket av et kvikkleireskred.Foto: Trafikverket