STOR KONTRAKT: Ølen Betong har signert kontrakt med Skanska som vil gi mye arbeid i kommende år. Fra venstre: Alf Bringedal (Ølen Betong), Trond Pettersen Valeur (Skanska), Geir Arild Søndenå (Ølen Betong), Anders Geirsta (Skanska), Lars Norekvål (Ølen Betong), Kai Morten Høyem (Skanska) og Anne Brit Moen (Skanska).
Foto: Ølen Betong
Rekordkontrakt til Ølen Betong
Har skrevet Rogfast-kontrakt på mange hundre millioner kroner.
Ølen Betong har
sikret seg kontrakt med Skanska Norge AS på leveranse av betongelementer,
ferdigbetong og kommunalvarer til samferdselsprosjektet E39 Rogfast på
parsellen E04 Boknafjordtunnelen Nord. Kontraktsummen er i størrelsesorden 760 millioner kroner inkl. mva.
Elementene skal produseres ved Ølen Betongs spesialfabrikker for samferdselselement i Sveio og
Sandeid, ferdigbetong skal leveres fra blandeverket på Gismarvik og kommunalvarer
fra fabrikken i Ølensvåg. Kontrakten vil sikre aktivitet over flere år. Kontrakten
er på ca. 340.000 m² betongelement, 115.000 m³ ferdigbetong, samt rør og kummer.
Daglig leder Lars Norekvål er svært fornøyd med rekordkontrakten og det
gode samarbeidet selskapet har hatt med Skanska Norge på en rekke store
prosjekter gjennom mange år.
– Vi er svært fornøyde med kontrakten vi har inngått med Skanska
på et viktig regionalt og nasjonalt prosjekt som Rogfast, og takker for
tilliten de nok en gang har vist oss, sier Norekvål.
– Selskapet har over flere år
posisjonert seg for å bli leverandør til Rogfast-prosjektet, og da er det
veldig hyggelig å lykkes med leveranse innenfor alle våre 3 hovedsegmenter.
Kontrakten gir økt aktivitet over flere år
– Kontrakten
vil gi god aktivitet med produksjon av betongelementer både i Sandeid og Sveio
i en periode over flere år med oppstart allerede i januar 2024. Den økte aktiviteten
betyr at vi må ansette flere produksjonsarbeidere. I tillegg vil vår avtale gi
betydelige ringvirkninger lokalt med hensyn til innkjøp av produksjonsutstyr og
diverse råvarer, sier divisjonsleder Element Geir Arild Søndenå i Ølen Betong.
– For
vår virksomhet på Haugalandet er denne kontrakten betydelig. Kontrakten sikrer
oss arbeid både på blandeverket på Gismarvik og transportselskapet vårt.
Leveransene vil medføre døgndrift over flere år, som vi har god erfaring med
fra tidligere prosjekt. Kontrakten styrker vår posisjon som den ledende aktøren
på leveranser av ferdigbetong til større samferdselsprosjekter i Norge, sier divisjonsleder
Ferdigbetong Geir Finnesand i Ølen Betong.
Har utviklet et slankere betongelement
E39 Rogfast er et av landets aller største samferdselsprosjekter, og Boknafjordtunnelen
som Skanska er med å bygge kommer ved ferdigstillelse til å være verdens
lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
– Vi
har samarbeidet godt med Ølen Betong i en rekke prosjekter og vi er glade for å
ha de med oss som en viktig leverandør og bidragsyter på Boknafjordtunnelen
Nord. De har meget god kapasitet på sine anlegg, og har kunnskapen og
kompetansen som vi trenger for å gjøre en forskjell. Fagmiljøet i Ølen har blant annet utviklet et slankere betongelement som vi skal bruke i ferdig tunnelinnredning.
Det vil gi et betydelig redusert klimaavtrykk for prosjektet. I tillegg har de
lokal tilknytning som gjør at vi bidrar til en betydelig lokal verdiskapning i
regionen, noe som er ekstra hyggelig, sier Anders Geirsta, konserndirektør med
ansvar for Skanska Anlegg.