2300 MILLIARDER: Landets veier og jernbane trenger oppgraderinger for 2300 milliarder kroner ifølge RIF.Thaliarchus
RIF advarer om alvorlige konsekvenser
ETTERSLEP: Ekspertene i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) advarer om alvorlige konsekvenser, hvis det ikke kommer mer penger til nødvendig vedlikehold og utvikling av landets veier og jernbane.
Nasjonal transportplan 2025-2036
blir trolig lagt fram før påske, med fredag 22. mars som siste mulighet hvis
tidsplanen til regjeringen holder. I forkant anbefaler ingeniørene store
investeringer i vei- og jernbanenettet, står det i pressemeldingen fra RIF.
- Vi forstår at regjeringen må
gjøre tøffe prioriteringer, men vi står i en situasjon der landets veier og
jernbane trenger oppgraderinger for hele 2300 milliarder kroner. Hvis ikke
regjeringen forplikter seg til en plan som møter disse kritiske behovene kan
det få alvorlige konsekvenser for samfunnssikkerheten, sier Liv Kari Skudal
Hansteen, administrerende direktør i RIF.
Samferdselsministeren har varslet
trangere tider, og i arbeidet med NTP har transportetatene fått en krevende
utfordring å forholde seg til i sine forslag til prioriteringer: holde seg til
dagens budsjett på omtrent 972 milliarder over tolvårsperioden, kutte med 10
prosent, eller øke med 10 prosent.
Annonse
Vil ta 30 år å stoppe forfallet
-
Om Norge skal klare å stanse forfallet og bygge nytt der det trengs mest kreves
det langt mer enn 1000 milliarder i kommende tolvårsperiode. Fortsetter vi som
i dag vil det nesten ta 30 år å få infrastrukturen opp på akseptabel standard.
Det vil ramme de reisende og det grønne skiftet hardt, sier Skudal
Hansteen.
-
Uten mer penger klarer vi ikke å ta igjen forfallet hverken for vei eller
jernbane. Bare for å holde forfallet på fylkesveiene i sjakk, trengs det 1,5
milliarder kroner hvert eneste år, som er langt mer enn dagens finansiering,
legger hun til.
Fremtidige kriser
-
Solid infrastruktur er livsnerven i samfunnet vårt, enten det er for å komme
seg til jobb, besøke familien eller frakte varer over hele landet. Etter nok et
år med mer ekstremvær og alvorlige ras, flom og skred, har vi sett hvor sårbar
infrastrukturen vår faktisk er, sier Skudal Hansteen.
Totalberedskapskommisjonen har pekt på viktigheten av å
sikre at veier og jernbane er bygget og vedlikeholdt til en standard som tåler
fremtidens klimautfordringer, men også for å kunne håndtere transport av både
militære styrker og sivile beredskapsressurser i en krise eller krig.
-
Å investere i solide veier og jernbaner er derfor dobbelt viktig. Det sikrer
både vår daglige trygghet og vår evne til å beskytte landet når det virkelig
gjelder, sier Skudal Hansteen.
-
Investering i samfunnssikkerhet gjennom sterkere infrastruktur er ikke bare en
forsikring mot fremtidige kriser, men også økonomisk fornuftig. Det er
billigere å forebygge enn å måtte reparere ødeleggelser, legger Skudal Hansteen
til.
Milliarder å spare
RIF
påpeker at det er mye hente både økonomisk og av positive samfunnseffekter ved
å prioritere nok ressurser til god planlegging i tidlig fase av prosjektene, og
hun advarer mot kutt i planleggingsmidler.
-
For å få best mulig samfunnsnytte for pengene, må vi investere klokt fra start.
Å skjære ned på planleggingsbudsjettet er som å spare seg til fant. Det bidrar
til dårlige beslutninger, kan føre til unødvendige forsinkelser, og reduserer
mulighetene for å spare penger, kutte utslipp, og unngå potensielt skadelige
inngrep i naturen, sier Skudal Hansteen.
RIFs
medlemsfirmaer har gjennom såkalte verdianalyser på 36 prosjekter i dagens NTP
funnet mulige besparelser på over 50 milliarder kroner. Dette innebærer blant
annet en kritisk vurdering av den valgte traseen, løsninger for broer og
tunneler, og en nøye gjennomgang av hvordan vi kan gjenbruke gamle materialer
bedre.
-
Dette handler om å tenke nytt rundt tidligere forutsetninger for å få mest
mulig ut av hver krone, og å gjøre det på en måte som er bedre for miljøet.
Derfor bør slike analyser være obligatoriske i alle store vei- og
jernbaneprosjekter, sier Skudal Hansteen.
Nasjonal Transportplan (NTP) 2025-2036:
Samferdselsdepartementet har bedt transportetatene om å prioritere innenfor tre ulike økonomiske rammer: Med utgangspunkt i dagens budsjett, redusere med 10 prosent eller øke med 10 prosent.
Med en finansiering på 972 milliarder kroner (ramme 2) over tolvårsperioden, som gir et årlig beløp på 81 milliarder kroner, vil det ta omtrent 28 år å dekke et oppgraderingsbehov på 2300 milliarder kroner.
Uten Kystverkets andel av rammene, vil de ta
omtrent 29 år for å dekke et behov på 2300 milliarder kroner for oppgradering
av riksveier, fylkesveier og jernbane.