VEINETTET VÅRT: Det er ikke hver veistubb i Norge som ser slik ut. Tvert imot er det enormt etterslep på både vedlikeholdet av veiene, og ras- og skredsikring i miljøer som på dette bildet.Peter Bryng
Forfall til 166 milliarder – her er fylke for fylke
NAF: Basert på tall fra Statens vegvesen, har NAF regnet ut hvor mye det vil koste å sette i stand veinettet og utføre nødvendig rassikring i Norge – fylke for fylke!
Landet samlet under ett har ifølge beregningene til NAF, et
etterslep på vedlikehold og rassikring med en kostnad på 166 milliarder kroner.
Utregningen til NAF er gjort med basis i tall fra Statens vegvesen.
Statens vegvesen la nemlig i oktober frem tall som viser at
det har bygget seg opp et forfall på om lag 105 milliarder i 2024-kroner når
det gjelder etterslep på veivedlikehold i Norge. I tillegg kommer et samlet
etterslep på skredsikring på 61 milliarder for fylkesveiene alene.
Regjeringen har i Hurdalsplattformen opplyst at den skal legge
frem en forpliktende plan for å få ned forfallet på fylkesvei, skred og ras.
Denne er ventet i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) som kommer før
påske, skriver NAF.
NAF melder imidlertid videre at det er stor usikkerhet rundt
tallene. Flere fylker var raskt ute og advarte om at de faktiske behovene kunne
være større.
- Med flere fylker under oppsplitting, er NAF bekymret for
at det ikke er god nok kontroll med tilstanden på veinettet, skriver NAF.
Slik er fylkesveiforfallet beregnet:
Anslagene er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober
2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter
fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall
justert til 2024-kroner. Les mer om tallene her eller her