I dag, 12/12 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske E39-tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største veiutbyggingskontrakten i Norge så langt, og er også en av de største landbaserte kontraktene som er inngått i Rogaland. Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.
18,5 kilometer tunnel
Annonse
Kontrakten er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen.
- Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Det er godt å komme i gang med å bygge tunnelen som skal sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Vassbakk & Stol
Konserndirektør Ståle Rød i Skanska mente som veidirektøren at prosjektet ville betyr mye for regionen, og for Ferjefri E39.
- Vi ser virkelig frem til å få være med å realisere Rogfast sammen med vår gode kunde Statens vegvesen. Prosjektet ligger også midt i kjerneområdet til vårt spesialistselskap Vassbakk & Stol og det at vi i Skanska kan samle våre felles ressurser og gjennomføre et slikt stort og komplisert anlegg i et område hvor så mange av våre ansatte bor og jobber til daglig gir prosjektet en ekstra dimensjon, sier Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.
Når produksjonen er på topp i 2026 og 2027 vil ca. 150 Skanska-ansatte være tilknyttet prosjektet. Opp mot halvparten av bemanningen vil ha lokal tilknytning.