Illustrasjonen viser rundkjøringa i Gulbergtunnelen slik den vil se ut når den står ferdig. Den svake sonen er lengere øst i tunnelløpet mot Lødingen.

Sikker og effektiv løsning i Gullbergtunnelen

SIRER FREMDRIFTEN: Vegvesenet har godkjent Skanskas løsning for å forsere den svake sonen som har medført ras i Gullbergtunnelen. Nå er arbeidet i tunnelen i gang igjen.

I starten av januar traff tunneldriverne til Skanska på en svak sone i Gullbergtunnelen på OPS Hålogalandsvegen. Den drives ved Tjeldsundet sør for Harstad. Av hensyn til sikkerheten ble drivingen stanset, og både interne og eksterne ressurser har i etterkant jobbet med å komme frem til en sikker løsning.

– For Skanska er det viktigste av alt å ivareta sikkerheten til de som jobber for oss, men vi ønsket samtidig å sørge for best mulig fremdrift, forklarer prosjektdirektør i Skanska Are Eliassen.

Nå er entreprenør og oppdragsgiver enige om å lage en midlertidig omkjøringstunnel forbi problemområdet, en såkalt bypasstunnel. Omkjøringstunnelen blir om lag 100 meter lang. Når den er på plass, oppnås tre fordeler:

  • Entreprenøren kan fortsette å drive og innrede tunnelen som planlagt mens sikringsarbeidet i løsmassesonen pågår.
  • Entreprenøren får ut steinmassen på rett side av tunnelen, der steinen skal brukes til veibygging.
  • Entreprenøren kan drive i gjennom og sikre det svake området fra to sider, i det tempoet sikkerhetstiltakene krever, uten at dette går ut over fremdriften.

– Vi er fornøyde med løsningen Skanska har lansert, det er den beste løsningen for både sikkerhet, fremdrift og miljø. Det sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

Det er for tidlig å si hvor mye dyrere ekstraarbeidet vil gjøre tunnelen, men forsinkelsen vil ikke påvirke ferdigstillelsen av OPS-prosjektet. Omkjøringstunnelen vil bli stengt når hovedtunnelen er ferdig drevet og permanent sikret. Gullbergtunnelen er en trearmet tunnel med rundkjøring som skal binde sammen rv. 83 mot Harstad med E10 mot Lødingen og E10 over Tjeldsundbrua, mot Evenes.

 
Se videoanimasjon av prosjektet:

Powered by Labrador CMS