Skipstunnelen er nå sendt ut på anbud!
MILLIARDPROSJEKT: – En viktig milepæl i arbeidet med å realisere verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Stad skipstunnel har vært utredet siden 1990-tallet, men det
var først i 2021 at prosjektet fikk grønt lys fra Stortinget og Kystverket fikk
oppdraget med å realisere tunnelen. Nå, tre og et halvt år etter, er
byggeprosjektet endelig lagt ut på anbud, og realiseringen av verdens første
skipstunnel er nærmere enn noen gang.
– Siden vi fikk oppdraget med å bygge Stad skipstunnel våren
2021 har vi jobbet grundig og godt med forberedende arbeider fram mot en
anbudsutlysning. En slik tunnel har aldri vært bygget før så den tekniske
dokumentasjonen har vært krevende. Samtidig har det vært et omfattende og
tidkrevende arbeid med planprosesser, grunnerverv og gjenbruk av steinmasser,
og ikke minst arbeid med å redusere risiko- og kostnader i prosjektet. At vi er
i mål med dette og har fått prosjektet ut på anbud er en viktig milepæl for
oss, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Stor interesse
Tidligere kontakt med entreprenørmarkedet, blant annet
gjennom to leverandørkonferanser, har vist at det er stort engasjement og
interesse for prosjektet.
– Stad skipstunnel er et spektakulært og til dels
utfordrende prosjekt, som det ikke finnes maken til i verden i dag. Dette tror
vi vil trigge mange entreprenører, noe som kan skape stor konkurranse om
prosjektet, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge
Johnsen.
Dette skjer nå
– Vi går nå inn i en prekvalifiseringsfase som skal
kvalifisere entreprenører for byggeoppdraget. Deretter inviteres tre til fem av
disse entreprenørene til å levere tilbud, som vi evaluerer og forhandler om –
gjerne i flere runder, før den best kvalifiserte tilbyderen velges ut, sier
prosjektsjef for Stad skipstunnel Harald Inge Johnsen.
Men først inviterer Kystverket til anbudskonferanse på
Gardermoen, 17. desember.
Syv ganger høyere enn veitunnel
– Interesserte totalentreprenører må merke seg at vi skal
arrangere en anbudskonferanse på Radisson Blu Hotell på Gardermoen 17.
desember. Der vil vi presentere prosjektet og gå igjennom de viktigste
momentene i konkurransegrunnlaget. Det blir også anledning å stille spørsmål,
sier Johnsen, som håper mange entreprenører vil benytte anledningen til å få
ytterligere opplysninger om prosjektet og konkurransen.
- Hva blir den største utfordringen for entreprenørene som
skal bygge skipstunnelen?
– Størrelsen på innslagene på tunnelen. Den blir like stor
som tunnelrommet innenfor, og altså 50 meter høy og rundt 40 meter bred. Det er
om lag sju ganger høyere enn en vegtunnel, sier Johnsen.
Anbudet er lyst ut som en totalentreprise på den norske
databasen for kunngjøringer av offentlige anskaffelser, Doffin.
Om alt går som det skal kan det bli kontraktsignering høsten
2025 og byggestart tidlig i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor
kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til i
underkant av fem år.
Totalentreprise
Kort forklart er en totalentreprise en kontraktsform der én
totalentreprenør påtar seg ansvaret for hele leveransen av prosjektet.
Totalentreprenøren har dermed det totale ansvaret for prosjektets
gjennomføring, inkludert prosjektering, utførelse, kvalitet, HMS,
kommunikasjon, tidsplan og overlevering.
Kontrakten som blir tildelt er basert på NS 8407, som er en
standardkontrakt for totalentrepriser i Norge. Denne kontrakten regulerer
rettigheter og plikter mellom byggherre og totalentreprenør. Totalentreprenør
skal sikre at alle arbeider utføres i henhold til gjeldende lover, forskrifter
og kontraktens krav. Kystverket som byggherre vil følge tett opp entreprenøren
gjennom hele prosjektet for å sikre at alle krav og funksjoner blir oppfylt.
PS: Den vedtatte totale kostnadsrammen for prosjektet som Stortinget har vedtatt er på 5,060 mrd. kroner.