TUNNEL FOR SKIP: Den nye prosjektsjefen for Stad skipstunnel, Harald Johnsen, flankert av utbyggingsdirektøren i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik (t.v.) og kystdirektør Einar Vik Arset. Foto: Sveinung Nedregotten, Kystverket
Tar over skipstunnel
Han lånes ut fra Statens vegvesen til å være en leder i prosjektet Stad skipstunnel.
I ti år har prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens
vegvesen planlagt Møreaksen, men nå er han altså lånt ut til Kystverket for å
være med å bygge Stad skipstunnel.
Johnsen går inn som prosjektsjef i Kystverkets
prosjektorganisasjon, like underlagt prosjekteier, kystdirektør Einar Vik
Arset.
– Vi er på et stadium nå der vi skal styrke organisasjonen
vår før den kommende anbudsrunden og senere byggestart. Med Harald Johnsen, og
tilgangen på andre ressurser fra Statens vegvesen, har vi fått på plass tung
tunnel- og anbudskompetanse, som vil utfylle Kystverkets egne ressurser og
komme prosjekt Stad skipstunnel til gode, sier kystdirektør Arset.
Møreaksen på vent
E39 Vik-Molde var ferdig planlagt, og ventet på startsignal
for byggestart. I stedet ble prosjektet satt på vent da Stortinget vedtok NTP
2025-2036 i juni.
– Det var en stor skuffelse, medgir den erfarne
tunnelbyggeren.
Nå skal Johnsen bruke 35 år med tunnel- og prosjekterfaring
fra Statens vegvesen til å bygge verdens første skipstunnel. Før det skal
Kystverket velge entreprenør.
Statlig samarbeid
– Kystverkets prosjektorganisasjon har gjort en god jobb med
planlegging og forberedelser til anbudsutlysning. Nå utvider vi
prosjektorganisasjonen, og i fellesskap setter vi alle krefter inn for en siste
finpuss på konkurransegrunnlaget og prosessen videre for å velge den beste
entreprenøren for å bygge skipstunnelen, sier Johnsen.
Han får støtte fra kystdirektør Einar Vik Arset.
– Sammen med Kystverkets egne prosjektansatte og den store
fagkompetansen vi ellers har i etaten, vil samarbeidet med Vegvesenet samlet
sett sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for gjennomføringen av
skipstunnel-prosjektet, sier Arset.
Erfarne folk
Johnsen tar med seg en annen ingeniørgeolog fra Vegvesenet
til skipstunnelen. Arild Gjerde har jobbet sammen med Johnsen på prosjekter i
Vegvesenet siden 2008. Gjerde var påtenkt som prosjektleder for den 15
kilometer lange toløpstunnelen under Romsdalsfjorden. Tidligere styrte han
tunneldelen av ny E6 i Soknedal, som åpnet i 2020.
Nå blir han en av to prosjektledere for skipstunnelen.
Vegvesenet låner ut deler av staben som har jobbet med
Møreaksen. Disse skal inkorporeres i Kystverkets prosjektorganisasjon. Fra
brakkeriggen på Lade i Trondheim har staben til Johnsen blant annet jobbet med
en av de lengste undersjøiske tunnelene i verden og Nord-Europas lengste
hengebru.
Johnsen vil også trekke med seg faglig støtte fra to av de
fremste geologiekspertene i Norge: Anders Beitnes og Bjørn Nilsen. De har
tidligere deltatt i en ekspertgruppe for den undersjøiske
Romsdalsfjordtunnelen.
Kontrakt og marked
Prosjekt Stad skipstunnel vil benytte velprøvde metoder for
å velge den beste entreprenøren til å bygge skipstunnelen. Med støtte fra
anskaffelseseksperter i Statens vegvesen skal prosjektledelsen kjøre prosessen
med å velge den riktige entreprenøren. Cowi er med som rådgivende ingeniører.
I utgangspunktet skal Kystverket kjøre konkurranse med
forhandlinger, hvor tre-fem entreprenører går videre i konkurransen etter
prekvalifisering. Johnsen holder likevel døra åpen for at de velger entreprenør
allerede etter innledende avklaringsmøter med deltakerne i konkurransen og
første pristilbud. Derfor vil det være viktig at entreprenørene som skal være
med i konkurransen leverer spissede og gode tilbud med en gang.
Tilbudskonferanse før jul
Nå blir det tilbudskonferanse før jul. Målet er å kunne
velge entreprenør sommer/ høst 2025. Dette betinger at man oppnår tilbud
innenfor kostnadsrammen for prosjektet.
- Hva blir den største utfordringen med å bygge
skipstunnelen?
– Størrelsen på innslagene på tunnelen. Den blir like stor
som tunnelrommet innenfor, og altså 50 meter høy og rundt 40 meter bred. Det er
om lag sju ganger høyere enn en veitunnel, sier Johnsen.
Mer om Harald Johnsen
Harald Johnsen er sivilingeniør fra gamle NTH. Siden
Hvalertunnelen, åpnet i 1989, har ingeniørgeologen jobbet med tunneler som for
eksempel Nordbytunnelen på E6 sør for Oslo, med dagens vegdirektør Ingrid Dahls
Hovland som byggeleder. I 2014 åpnet Strindheimstunnelen på rv. 706 i
Trondheim. Johnsen var prosjektleder og måtte blant annet håndtere svært
krevende grunnforhold med et 20 meter tjukt kvikkleirelag med gamle
verneverdige bygg på Møllenberg.
– Det var veldig krevende. Hvis vi gjorde feil kunne vi i
verste fall risikere at et boligområde ville skli ut i fjorden. Sammen med
flere flinke konsulenter og entreprenører kom vi i mål. Det var NCC som hadde
kontrakten med kvikkleire, mens Skanska bygde det meste av bergtunnelene, sier
Johnsen.
De siste årene har han ledet arbeidet med å rehabilitere om
lag ti tunneler i Trøndelag, samt E6 Soknedal og nye fergekaier ved
Trondheimsfjorden. I tillegg til de ti årene på Møreaksen, E39 Ålesund – Molde.