Resultatene fra pilotprosjektet på E16 Fagernes-Øylo er så
gode at den såkalte Valdresmodellen vil bli brukt ved utbedring av
lavtrafikkerte tofelts riksveger i hele landet.
Statens vegvesen har evaluert pilotprosjektet i Valdres, som
ble satt i gang i 2018 og var ferdig i 2023. Valdresmodellen baserer seg på
samspillsentreprise med tidlig involvering av entreprenør, stor grad av
gjenbruk av eksisterende vegareal og «god nok» vegstandard. Konklusjonen er at
prosjektet nådde målet om å gi mest mulig trafikksikkerhet og framkommelighet
igjen for pengene.
Evalueringsrapporten finner du som vedlegg under teksten.
Nytt viktig verktøy
– Erfaringene fra E16
i Valdres er så positive at denne utbedringsmetoden blir et nytt, viktig
redskap i verktøykassa når vi skal utbedre lengre strekninger på riksvegnettet,
sier divisjonsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn
Laksforsmo.
Pilotprosjektet omfattet utbedring av E16 mellom Fagernes og
Øylo, med en prioritert strekning på 25 kilometer mellom Hande og Øylo. For
resterende strekning, Fagernes-Hande, ble utbedringene avgrenset til
ulykkesutsatte punkter.
Den opprinnelige rammen var på 500 millioner kroner. Justert
for dagens kroneverdi og inkludert et ekstra fjellsikringsprosjekt, holdt
prosjektet seg innenfor rammen på til sammen 661 millioner kroner.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet «god som ny» E16 i
januar.
Valdresmodellen
For å få utbedret så store deler av strekningen som mulig
for de tildelte midlene, utviklet Statens vegvesen konseptet som går under
benevnelsen Valdresmodellen.
Valdresmodellen er basert på fire hovedgrep:
Involvering av entreprenør gjennom hele prosjektet, fra
utarbeidelse av reguleringsplan til ferdigbygd veg. Tanken med å samle ulik
type kunnskap og erfaring i tidlig planfase, er i større grad å være i stand
til å utvikle smarte løsninger for å få gjennomført mest og best mulig utbedret
veg for pengene
Maksimal utnyttelse av eksisterende vegkapital.
Prioritere tiltak som gir økt trafikksikkerhet og bedre
framkommelighet over lange strekninger innenfor fastsatt økonomisk ramme.
Bygge «tilfredsstillende standard».
God måloppnåelse og gjennomføringsevne
Hovedkonklusjonen i Statens vegvesens evaluering av
pilotprosjektet i Valdres, er at nettopp samspillsentreprise med tidlig
involvering av entreprenør, stor grad av gjenbruk av eksisterende vegareal og
«god nok» vegstandard har gjort at prosjektet i all hovedsak har oppnådd målene
som var satt. Prosjektet holdt også framdriftsplanen gjennom den fem år lange
prosjektperioden fra 2018 til 2023.
Evalueringsrapport «Plan- og utbyggingsprosjektet E16
Fagernes-Øylo» (*lenke)
Evalueringsrapporten tar opp at prosjektet ikke kom helt i
mål med alle aktuelle tiltak innenfor den fastsatte kostnadsrammen på 500
millioner kroner.
– Det stemmer at vi ikke har fått utbedret hele strekningen
som vi har regulert, sier seksjonssjef og prosjektleder for Valdresmodellen,
Vegar Antonsen, i Statens vegvesen. – Men forutsetningen for prosjektet var at
det skulle være kostnadsstyrt, og at prioritering av tiltak var en forutsetning
for at vi skulle holde oss innenfor den økonomiske rammen vi var tildelt,
såkalt «design to cost».
– Ved tildeling av prosjektet gjorde vi et overslag på at vi
kunne utbedre eksisterende veg for cirka 25.000 kroner per meter veg. Dette var
før planleggingen hadde startet. Fasiten er at vi utbedret eksisterende veg for
cirka 27.300 kroner per meter, sier han.
Økningen i løpemeterpris skyldes generell prisstigning på
vegbygging de siste årene, samt at noen enkeltstrekninger i prosjektet har hatt
behov for større tiltak enn forutsett i tidlig fase.
Prosjektet har holdt seg til kostnadsrammen som var satt og
har utbedret 18,3 kilometer av E16. I
tillegg til det som opprinnelig var tenkt gjort i prosjektet, er 20
bussholdeplasser utbedret og 400 meter gang- og sykkelveg bygd.
– Vi la mye vekt på å finne den entreprenøren som vi mente
forsto oppdraget best, og mener at vi har lyktes med samspillsmodellen. At
prosjektet har hatt forutsigbar finansiering og vært ønsket lokalt, har gjort
at det har vært mulig å holde stram framdrift, sier Vegar Antonsen i Statens
vegvesen.
Brødrene Dokken AS har vært entreprenør på pilotprosjektet i
Valdres.
Utfordringer og læringspunkter
– Gjennom Valdresmodellen har vi vist god måloppnåelse og
gjennomføringsevne, men det er selvsagt forhold som har vært utfordrende som vi
kan lære av og som har overføringsverdi til andre prosjekter, sier seksjonssjef
og prosjektleder Vegar Antonsen.
Som eksempler på utfordringer i prosjektgjennomføringen,
trekker han fram at det har vært utfordrende å kjøre parallelle prosesser med
regulering, prosjektering og grunnerverv samtidig. Han peker også på
viktigheten av å være bevisst hvilke innspill byggherren trenger fra
entreprenøren i tidlig fase.
– Også tydelig avklaring av roller og ansvar mellom partene
i alle faser og på alle nivåer, samt avklaring av forventninger med både
eksterne samarbeidspartnere og internt i prosjektgruppa, er avgjørende, sier
han.
Andre ting Antonsen trekker fram som viktige læringspunkter,
er å ha tilstrekkelig bemanning og fagkompetanse i hele prosjektløpet, og, ikke
minst, lytte, respektere og lære av hverandre.
Valdremodellen lever videre
I forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) er det
foreslått flere utbedringsstrekninger på riksvegnettet, der «design to cost»
skal være hovedprinsippet for finansiering.
Da vil erfaringene fra Valdresmodellen være nyttige.
Allerede i år tas Valdresmodellen i bruk på videreføringen
av E16-prosjektet i Valdres. Statens vegvesen har akkurat lyst ut E16
Lomen-Hausåker, en strekning på 4,3 kilometer.