Stortinget ber regjeringen sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet helhetlige nasjonale ras- og skredsikringsplaner som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riks- og fylkesveinettet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Stortinget fattet denne uken en rekke vedtak for rassikring av riks- og fylkesveiene. Det var enstemmighet om gjennomføringsplan innen 2023 og et flertall for et innovasjonsprogram, insentivordning for forebyggende skredkontrollanlegg og varsling, alternative kostnadsvurderinger og felles forståelse av utfordringene
- Alt dette skaper gode rammer for det videre arbeidet for å skredsikre veiene våre fremover, sier leder for Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.
Vedtakene det ble flertall for, følger langt på vei ønskene og innspillene fra Nasjonal rassikringsgruppe til transport- og kommunikasjonskomiteen.
Annonse
- Dette markerer starten på en kursendring og kraftfull pakke for rassikring av riks- og fylkesveiene i Norge, men det må også følges opp med konkrete penger i statsbudsjettet, sier Følling.
Hun mener tiden er inne for at statsbudsjettene styrkes allerede fra 2023.
- Spesielt ber vi om 2 mrd. mer per år til sikring av fylkesveiene, sier hun.
Her er vedtakene som skal sette fart i rassikring fremover:
Nasjonal rassikringsgruppe
Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001.
Gruppen ble stiftet av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i Norge.
Medlemsfylkene er: Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark.
Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.
Stortinget ber regjeringen sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet helhetlige nasjonale ras- og skredsikringsplaner som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riksveinettet og for fylkesveinettet. Planene skal være ferdige før utgangen av 2023.
Stortinget ber regjeringen følge opp arbeidet som blir utført av Statens vegvesen i forbindelse med skredfaktormodellen, og at alle relevante prosjekter blir vurdert basert på to sikringsnivå med tilhørende tiltak og kostnadsanalyser. Videre ber Stortinget regjeringen sørge for at fylkeskommunene blir godt involvert i arbeidet.
Stortinget ber regjeringen utarbeide et innovasjonsprogram for skredsikring. Programmet bør støtte alternative løsninger og nivå innen skredsikring, på både fylkes- og riksveier, og favne om alt fra enkel skredovervåking til tunge infrastrukturtiltak.
Stortinget ber regjeringen vurdere om dagens driftskontrakter for veivedlikehold er optimale med tanke på tidlig involvering, og åpne nok slik at en kan ta i bruk innovative løsninger. Det bør i denne sammenhengen vurderes om det kan være formålstjenlig med økt bruk av insentivordninger som del av driftskontraktene.
Stortinget ber regjeringen opprette en insentivordning for utredning, installering og drift av forebyggende skredkontrollanlegg og varslingssystemer.