«DAVID MOT GOLIAT»: Det involverte godstoget besto av et Eurodual lokomotiv (bilde), og åtte seksakslede kombivogner. Toget var totalt 297 meter langt og veide 516 tonn. Toget holdt en hastighet på ca. 80 km/t da fører ble oppmerksom på arbeidslaget inntil sporet. Gravemaskinen som ble brukt eies av Totalprosjekt Namsskogan AS, en Volvo EW 160 C (bilde), som veier totalt ca. 22 tonn, og som i tillegg hadde en lett flaktilhenger med skinnehjul.

Vakta glemte arbeidslaget på linja – så kom et godstog …

Sikkerhetsvakta hadde ansvar for tre arbeidslag.

Publisert Sist oppdatert

Mandag 11. september 2023 var tre personer i et arbeidslag og en gravemaskin nær ved å bli påkjørt av et godstog mellom Bolna og Dunderland stasjoner på Nordlandsbanen. 

En hovedsikkerhetsvakt hadde ansvar for totalt tre arbeidslag denne dagen. Hovedsikkerhetsvakten meldte til togekspeditøren at strekningen var klar for tog, men hadde glemt et arbeidslag som fremdeles befant seg i sporet. Hovedsikkerhetsvakter har ingen tekniske støttesystemer som kan forhindre slike situasjoner.

Hendelsen resulterte ikke i en fatal ulykke, siden arbeidslaget tilfeldigvis hadde kommet seg ut av sporet knapt ett minutt før godstoget passerte.

Statens havarikommisjon har gjennomført en undersøkelse som peker på at strekninger med togmelding mangler tekniske barrierer rettet mot denne problemstillingen.

Undersøkelsen viser videre at regler og betingelser for arbeid i spor styres av «ulike premissgivere» i Bane Nor SF, til dels uavhengig av hverandre, og uten et overordnet ansvar for prosessen som helhet. Havarikommisjonen mener dette bidrar til uforutsigbare rammer for de utførende enhetene. I tillegg kan det gi et uforholdsmessig stort press på hovedsikkerhetsvakt, som har en sikkerhetskritisk funksjon.

Statens Havarikommisjon har kommet med to sikkerhetstilrådinger etter hendelsen:

Sikkerhetstilråding Bane nr. 2024/06T

Den 11. september 2023 var tre personer i et arbeidslag og en gravemaskin nær ved å bli påkjørt av et godstog på Nordlandsbanen. En hovedsikkerhetsvakt hadde ansvar for totalt tre arbeidslag denne dagen. Hovedsikkerhetsvakten meldte til togekspeditøren at strekningen var klar for tog, men hadde glemt et arbeidslag som fremdeles befant seg i sporet. Hovedsikkerhetsvakter har ingen tekniske støttesystemer som kan forhindre slike situasjoner.

Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor SF utrede mulige tekniske barrierer som kan styrke sikkerheten ved arbeid i spor, slik at ikke en forglemmelse kan føre til at en strekning meldes klar for tog når det fremdeles befinner seg personell, utstyr eller kjøretøy i sporet.

Sikkerhetstilråding Bane nr. 2024/07T

Den 11. september 2023 var tre personer i et arbeidslag og en gravemaskin nær ved å bli påkjørt av et godstog på Nordlandsbanen. En hovedsikkerhetsvakt hadde ansvar for totalt tre arbeidslag denne dagen. Hovedsikkerhetsvakten meldte til togekspeditøren at strekningen var klar for tog, men hadde glemt et arbeidslag som fremdeles befant seg i sporet. Betingelsene for arbeid i spor påvirkes av en rekke aktører og interesser, men ingen har det overordnede ansvaret for sikkerheten. Uforutsigbarheten ved arbeid i spor og mangelfulle systemer for å koordinere aktørene gir dårlige forutsetninger for å planlegge og gjennomføre arbeidet på en sikker måte.

Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor SF om å etablere det overordnede prosessansvaret for arbeid i og ved spor.

Powered by Labrador CMS