«DAVID MOT GOLIAT»: Det involverte godstoget besto av et Eurodual lokomotiv (bilde), og åtte seksakslede kombivogner. Toget var totalt 297 meter langt og veide
516 tonn. Toget holdt en hastighet på ca. 80 km/t da fører ble oppmerksom på arbeidslaget inntil
sporet. Gravemaskinen som ble brukt eies av Totalprosjekt Namsskogan AS, en Volvo EW 160 C (bilde), som veier totalt ca. 22 tonn, og som i tillegg hadde en lett
flaktilhenger med skinnehjul.
Foto: Cargonet og Spordrift
Vakta glemte arbeidslaget på linja – så kom et godstog …
Sikkerhetsvakta hadde ansvar for tre arbeidslag.
Mandag 11. september 2023 var tre personer i et arbeidslag og en gravemaskin nær ved å bli påkjørt av et godstog mellom Bolna og Dunderland stasjoner på Nordlandsbanen.
En hovedsikkerhetsvakt hadde ansvar for totalt tre arbeidslag denne dagen. Hovedsikkerhetsvakten meldte til togekspeditøren at strekningen var klar for tog, men hadde glemt et arbeidslag som fremdeles befant seg i sporet. Hovedsikkerhetsvakter har ingen tekniske støttesystemer som kan forhindre slike situasjoner.
Hendelsen resulterte ikke i en fatal ulykke, siden arbeidslaget tilfeldigvis hadde kommet seg ut av sporet knapt ett minutt før godstoget passerte.
Statens havarikommisjon har gjennomført en undersøkelse som peker på at strekninger med togmelding mangler tekniske barrierer rettet mot denne problemstillingen.
Spordrift, TPN og Cargonet
Spordrift AS (heretter kalt Spordrift) var på tidspunktet for hendelsen et selvstendig foretak, eid av
Samferdselsdepartementet. Spordrift ble skilt ut fra Bane Nor i 2019, og ble i desember 2023
tilbakeført til Bane Nor. Det forelå en beslutning om tilbakeføring på tidspunktet for hendelsen.
Spordrift hadde kontrakt med Bane Nor om vedlikeholdsarbeid på strekningen i prosjektet
«Fjellsikring Nordlandsbanen». Spordrift hadde to arbeidslag til stede den aktuelle dagen (kalt
arbeidslag 1 og 2), herunder hovedsikkerhetsvakt (HSV) for disponeringen for arbeid i sporet på
strekningen.
Totalprosjekt Namsskogan AS (heretter kalt TPN) er en jernbaneentreprenør med hovedbase på
Namsskogan i Trøndelag.
TPN hadde kontrakt med Bane Nor om utførelse av dreneringsarbeider på strekningen i
prosjektet «Drenering Steinkjer–Bolna». TPN hadde ett arbeidslag (arbeidslag 3) til stede den
aktuelle dagen. Laget besto av to maskinførere, hvorav den ene var lokal sikkerhetsvakt (LSV), og
den tredje en lærling.
CargoNet AS (heretter kalt CargoNet) er en godstransportør og eies av Vygruppen AS. Den
aktuelle transportruten frakter gods mellom Bodø og Trondheim.
Fører av tog 5782 er ansatt i CargoNet. Vedkommende har lang erfaring, og er godt kjent på
strekningen
Undersøkelsen viser videre at regler og betingelser for arbeid i spor styres av «ulike premissgivere» i Bane Nor SF, til dels uavhengig av hverandre, og uten et overordnet ansvar for prosessen som helhet. Havarikommisjonen mener dette bidrar til uforutsigbare rammer for de utførende enhetene. I tillegg kan det gi et uforholdsmessig stort press på hovedsikkerhetsvakt, som har en sikkerhetskritisk funksjon.
Statens Havarikommisjon har kommet med to sikkerhetstilrådinger etter hendelsen:
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2024/06T
Den 11. september 2023 var tre personer i et arbeidslag og en gravemaskin nær ved å bli påkjørt av et godstog på Nordlandsbanen. En hovedsikkerhetsvakt hadde ansvar for totalt tre arbeidslag denne dagen. Hovedsikkerhetsvakten meldte til togekspeditøren at strekningen var klar for tog, men hadde glemt et arbeidslag som fremdeles befant seg i sporet. Hovedsikkerhetsvakter har ingen tekniske støttesystemer som kan forhindre slike situasjoner.
Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor SF utrede mulige tekniske barrierer som kan styrke sikkerheten ved arbeid i spor, slik at ikke en forglemmelse kan føre til at en strekning meldes klar for tog når det fremdeles befinner seg personell, utstyr eller kjøretøy i sporet.
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2024/07T
Den 11. september 2023 var tre personer i et arbeidslag og en gravemaskin nær ved å bli påkjørt av et godstog på Nordlandsbanen. En hovedsikkerhetsvakt hadde ansvar for totalt tre arbeidslag denne dagen. Hovedsikkerhetsvakten meldte til togekspeditøren at strekningen var klar for tog, men hadde glemt et arbeidslag som fremdeles befant seg i sporet. Betingelsene for arbeid i spor påvirkes av en rekke aktører og interesser, men ingen har det overordnede ansvaret for sikkerheten. Uforutsigbarheten ved arbeid i spor og mangelfulle systemer for å koordinere aktørene gir dårlige forutsetninger for å planlegge og gjennomføre arbeidet på en sikker måte.
Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor SF om å etablere det overordnede prosessansvaret for arbeid i og ved spor.