Det kan komme mye snø på riksvei 13 Vikafjellet vinterstid.Foto: Geir Ove Engebø, Statens vegvesen
Vegvesenet lyser ut driftskontrakt for Hardanger og Sogn
Fire fjelloverganger og verdens lengste veitunnel er en del av oppdraget når Statens vegvesen nå lyser ut driftskontrakt for veinettet i Hardanger og Sogn.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Kontrakten omfatter kommuner i tre fylker:
Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
Hemsedal og Hol i Viken
Vang i Innlandet
Fire fjelloverganger og mange kilometer med tunnel
Annonse
De fire fjellovergangene i kontrakten, er Filefjell (E16), Hardangervidda (riksvei 7), Vikafjellet (riksvei 13) og Hemsedalsfjellet (riksvei 52).
Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet, er Lærdalstunnelen. Med sine 24.509 meter er tunnelen som åpnet i 2000 verdas lengste veitunnel.
Totalt er det 103.232 meter, eller 103 km, tunnel i kontraktsområdet.
Kontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:
E16 Voss-Tyin
Riksvei 5 Håbakken - Fodnes
Riksvei 7 Haugastøl – Bu
Riksvei 13 Skare (Kløvet) – Vangsnes
Riksvei 52 Storeskar - Borlaug
Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav
Vegvesenet har et mål om halvere utslippet på sine prosjekter innen 2030.
- I kontrakten krever vi delvis utslippsfrie og delvis nullutslipps-kjøretøy, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen.
Alle nye veikontrakter Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering.
- Vi har fokus på oppsamling av vaskevann i forbindelse med tunnelrenhold, og det skal tas prøver av vaskevannet. Vi setter strenge krav til prøver fra kumtømming og gateoppsop, for å sikre korrekt deponering av massene, legger Øydvin til.
Slik skal vinterdriften løses
På to av fjellovergangene i kontrakten, Vikafjellet og Hardangervidda, skal det normalt ikke brukes salt i vinterdriften, på grunn av sårbar natur.
På de to andre fjellovergangene, Filefjell og Hemsedalsfjellet, kan entreprenøren bruke salt under visse forutsetninger for å oppnå godkjente føreforhold.
Enkelte punkter i kontraktsområdet kan være skredutsatte, blant annet riksvei 13 over Vikafjellet.
Tar vare på naturmangfoldet
Det er viktig for Statens vegvesen å ta vare på naturen.
For å ivareta biologisk mangfold, har man valgt å redusere kantklippen for deler av de høyereliggende områdene, og man tilpasser tunnelrenholdet til tidspunktet for utvandring av laksesmolt.
Fire kontrakter blir til én
Kontrakten gjelder i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for forlenging i inntil tre år.
Regionreformen som ble innført 1. januar 2020, innebærer at fylkeskommunene har ansvaret for drift av fylkesveiene.
Den nye kontrakten gjelder derfor utelukkende riksveier, og det er fire gamle kontrakter som helt eller delvis er slått sammen til én.
Gjennomsnittlig døgntrafikk i kontraktsområdet varierer fra 400 til 9000. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT), og høyest er tallet i Voss.
Kontrakten er lyst ut i Doffin. Frist for å levere tilbud er 4. april klokken 12.00.