Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Med beskyttet hydraulikk, sensorer og kabler er Epirocs nye Boomer M20 designet og bygget for «å minimere uforutsette stopp og maksimere driftstid og ytelse under svært krevende forhold».
Dette er neste generasjon innen underjords tunnel- og gruvedrift. En utfordrende del av arbeid under jord er daglig slitasje på hydraulikkslanger. Stein og partikler som løsner samt kontinuerlig slitasje mot tunnelsåler og vegger innebærer gjentatte slangereparasjoner. Boomer M20s slangeløse bomdesign skal minimere uforutsette stopp for slangereparasjoner, noe som holder riggen i gang under tøffe forhold.
- Boomer M20 er utviklet i tett samarbeid med nøkkelkunder og er resultatet av omfattende forskning og testing fra den virkelige verden. Dette er det perfekte valget for gruveselskaper og entreprenører som ønsker å ta et skritt videre i konkurransen gjennom innovasjon, sier Niklas Berggren, Global Product Manager Face Drilling Equipment i Epiroc.
Annonse
Automatiserte funksjoner
Innebygde automatiseringsfunksjoner, fjernstyringsfunksjoner og digitale borplaner skal gi høy pålitelighet og kvalitet i hele boresyklusen. Ved å bruke High Performance Development, tillater Boomer M20 operatøren å justere og laste ned borplaner direkte, noe som eliminerer behovet for justeringer utenfor driftsområdet.
- Med digital borplanhåndtering, vil salvene bryte lengre, være mer presise og gi langt mindre overberg. Vi har sett totale kostnadsbesparelser på opp til 25% og opp til 40% produktivitetsøkning, sier Berggren.
Tryggere arbeidsmiljø
Boomer M20 er designet med tanke på sikkerhet.
- Sikkerhet har vært i høysetet hos oss siden dag én. Det er vår høyeste prioritet, og vi har gjort store anstrengelser for å forbedre sikkerheten for operatører på denne riggen, sier Berggren.
Gjennom fjernstyringsfunksjoner, kan operatører bore på sikker avstand fra farlige områder og holde produksjonen i gang også under skiftbytter.
Med multifunksjonelle styrespaker skal operatørene hele tiden kunne ha fokus på «oppgaven».
Hytta er designet for å gi optimal sikt, og med støy- og vibrasjonsdempende materialer holdes støynivået så lavt som 65 desibel. Bolteplattformene er en annen stor fordel fordi enhver operasjon under usikret berg på denne måten unngås.
Batteridrift som alternativ drivlinje
Epiroc fortsetter arbeidet med elektrifisering i tunnel- og gruvedrift under jord. Den nye Boomer M20 leveres med en batterielektrisk drivlinje som et alternativ. En batteridrevet Boomer M20 skal gi ekstra besparelser når det gjelder helse, vedlikehold, ventilasjon og kjøling.
- Med den innebygde laderen trenger ikke operatøren å planlegge for lading, fordi den skjer automatisk mens riggen er koblet til el-nettet for boring. Takket være batteriet med høy kapasitet, har Boomer M20 en fantastisk rekkevidde, og det er ingenting som forstyrrer drivsyklusen, sier Berggren.
(Hvis du trykker på illustrasjonen nedenfor, kommer du til Epirocs informasjonsside om Boomer M20 med teknisk spesifikasjon med mer)