HOLDT TILBAKE: Dette vogntoget skulle ikke kjøre av flekken før gebyret ble betalt, og omlasting gjennomført.

25.000 i gebyr og hjullås påmontert!

LEFDAL KONTROLLSTASJON: Lastebilen var fullastet med fisk, men fikk ikke kjøre av flekken etter at kabotasje ble avdekket.

Publisert Sist oppdatert

Det var på kontrollstasjonen Lefdal i Stadt at et vogntog med fisk ikke hadde tingene på stell. Bilen kjørte fisk fra Riga til Måløy, men hadde stoppet i Oslo og fylt på med mer fisk på samme turen.

- Dette er ikke tillatt da kabotasjereglene sier at man skal losse all internasjonalt godt, før man laster kabotasjeturer, altså nasjonale turer i Norge, melder kontrollør Ove Magne Garlid.

Dette ble reaksjonen

Hva skjer i slike tilfeller? Jo, i hvert fall i dette tilfellet ble utfallet følgende: Bilen ble tatt med til lastebilparkeringen på Nordfjordeid der det ble påmontert hjullås inntil at gebyret på 25.000 kroner blir betalt. Lasten må deretter deles opp og fraktes til Måløy i to turer, enten på annen transportør eller ved bruk av norsk transportør. Når gebyret er betalt, og laste er transportert videre, kan trekkvognen benyttes til å kjøre tom bil eller med internasjonal frakt ut av Norge.

Svir skikkelig

Det er en reaksjon man kan anta at svir ekstra for den aktuelle transportøren/transportselskapet/kunden. Dette var forøvrig ikke den eneste kabotasjesaken på Lefdal kontrollstasjon tirsdag 5. mars.

Et annet vogntog som fraktet gods under regelverket for midlertidig kabotasje, fikk 12.000 kroner i gebyr for manglende utfylling av fraktpapirer.

Powered by Labrador CMS