Einride Pod er litt mer aerodynamisk og har bedre lys en forgjengeren. Lastekapasiteten er på 16 tonn / 15 paller.
Får ikke teste autonom lastebil fordi den ikke kan bevise at den er edru
Den svenske produsenten av førerløse lastebiler, Einride, har presentert sin nye «Pod». Einride har imidlertid fått en utfordring, fordi kjøretøyet ikke kan alkotestes eller fremvise førerkort.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Einride er det første selskapet som har fått tillatelse til å kjøre en førerløs lastebil på offentlig vei i Europa. Det skjer i et prosjekt sammen med DB Schenker i Jönköping, der en førerløs T-Pod kjører mellom to av Schenkers lagre, og blant annet da kjører 300 meter på offentlig vei.
Nylig har Einride lansert en oppgradert Pod, med nye funksjonalitet og gjør den samtidig kommersielt tilgjengelig globalt for første gang. Det vil nå være mulig for kunder som ønsker å kutte kostnader gjennom å fjerne både dieselmotoren og føreren i førerhuset, å reservere en Pod.
Utfordring
Annonse
Einride har imidlertid støtt på et litt kinkig problem, forteller CEO og gründer i en Facebook-post snappet opp av bloggen thelastdriverlicensholder.com.
Her forteller Falck at Einride ikke får sin neste tillatelse til testing på offentlig vei, fordi kjøretøyet er ute av stand til å fremvise førerkort eller kontrolleres for ulovlige substanser i blodet.
Podene til Einride kan kjøres både fjernstyrt og helt autonomt, og det virker naturlig at en person som fjernstyrer en lastebil, både må ha førerkort og være edru. Men på spørsmål svarer Falck at meldingen fra Transportstyrelsen i Sverige også gjelder helt autonome kjøretøy, ikke bare fjernstyrte.
- Forslag til løsninger? spør Falck i innlegget.
Falck har likevel tro på at den nevnte juridiske problemstillingen vil kunne passeres, og derfor har Einride nå altså lansert sin oppgraderte Pod.
- Vi startet denne reisen i 2016 med en drøm om å bygge en bedre fremtid gjennom teknologi. År med hardt arbeid og innsats fra hele teamet hos Einride, har gjort oss ledende innen AET (Autonomous Electric Transport), og i dag tar vi det neste skrittet mot å gjøre våre løsninger tilgjengelig for verden og gire opp overgangen til en mer bærekraftig transport-fremtid, sier Falck.
Fem nivåer
Selvkjørende kjøretøy plasseres gjerne på en skala fra 0–5 basert på hvor stor graden av selvkjøring er. 0 tilsvarer enkle førerassistansesystemer, mens 5 er helt selvkjørende under alle forhold. Denne skalaen baserer seg likevel på en viss grad av menneskelig kontroll. Einrides Pod har imidlertid ingen førerplass, og Einride så seg derfor nødt til å definere Poden utenfor skalaen.
- Poden er et helt nytt kjøretøy, og passer således ikke inn i eksisterende standarder, selv innenfor banebrytende teknologier som selvkjøring. Vi skapte AET-klassifiseringssystemet basert på brukstilfeller for førerløse, elektriske godskjøretøy. Med denne tilnærmingen kunne vi utvikle og bruke våre evner til de vanligste og mest passende tilfellene for frakt, med det endelige målet å automatisere så mye som mulig av transportnettverket, sier Pär Degerman, CTO i Einride.
AET-skalaen Einride bruker for å beskrive sine Poder går fra 1 til 5, der autonomi opp til nivå 4 nå er tilgjengelig for forhåndsbestilling. Einride melder at de kan levere nivå 1 og 2 til kunder neste år, og nivå 3 og 4 til kunder i 2022–2023:
AET 1 (Fenced) passer for lukkede områder med predefinerte ruter.
AET 2 (Nearby) passer for lukkede områder, men med mulighet til å krysse eller kjøre korte distanser på offentlig vei.
AET 3 (Rural) passer til bruk på mindre trafikkerte veier mellom ulike anlegg med en maksfart på 45 km/t.
AET 4 (Highway) skal kunne kjøre helt autonomt på motorveier i opptil 85 km/t.
Kunder med på laget
Flere av Einrides eksisterende kunder skal bli lanseringspartnere for de kommende kjøretøyene. Blant dem er Lidl Sweden og matvareprodusenten Oatly.
- Overgangen til bærekraftig og intelligent godsmobilitet er en felles innsats, så det er oppmuntrende å ha framtidsrettede selskaper som våre lanseringspartnere sammen med oss i kampen, sier Jonas Hernlund CCO i Einride.
Ifølge Einride vil månedskostnadene for drift på de ulike nivåene være 18.000 til 22.500 dollar avhengig av AET-nivå. I den månedlige kostnaden ligger tilgang til Einrides mobilitetsplattform, som koordinerer og styrer Pod-ene, under overvåking av sertifiserte fjernoperatører.