Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I august 2019 fikk Trøndelag-sjåføren overlevert «feltprovbilen» fra Scania – uten å vite hvor stor motor som satt i bilen.
Fra Scania kalte de den en «730 pluss». Scania har flere ganger hatt kommende modeller på test hos kunder.
Rolf Aakvik har jobbet for Tverås Maskin og Transport på Stjørdal i Trøndelag siden 2002. Bortsett fra en tur fra Stjørdal til Trondheim med en Volvo, har han alltid kjørt Scania på jobb. Det ble en stor overgang fra den gamle R620-en med manuell giring da han tok i bruk den nye bilen.
Annonse
Tunge lass
For det meste driver han med maskinflyttinger for Tverås. Ofte er totalvektene opp mot 70 tonn. I all hovedsak er det anleggsmaskiner han flytter. Men ofte er det også store, tunge knuseverk som skal flyttes.
- Som regel er det de tyngste lassene som skal kjøres på de dårligste veiene. Det er ikke så mange knuseverkene som står langs E6, flirer Rolf Aakvik.
Da kommer ekstra krefter godt med. Til å begynne med fikk han noen aha-opplevelser med den nye bilen. For det første gikk det betydelig bedre i motbakkene, men det var fort gjort at det gikk for fort i utforbakkene også. For det var betydelig forskjell både i hvor lett den nye bilen ruller og hvor lite fartsfølelse det er i bilen.
Kjørt mye
Da AT.no snakket med ham i høst, hadde han kjørt drøyt 100.000 kilometer med den sterke Scania-en.
Selv om han ikke visste hvor stor motor som satt i den nye bilen, har den innfridd forventningene.
- For meg var det både ny hytte, ny motor og ny girkasse. Jeg var inne i gamlebilen for ei stund siden, og det er en nedtur å gå inn i den gamle R-serien når du har kjørt S-serie ei stund, sier Rolf Aakvik.
Kun service
Selv har han kun levert bilen på verksted når det har vært tid for service. I tillegg har han blitt oppringt av Scania noen ganger med spørsmål om hans opplevelser og oppfatninger av bilen i bruk. Ellers har bruken av bilen vært som en hvilken som helst annen bil.
- Det har jo vært jævlig artig å få være med på et sånt prosjekt, sier Rolf Aakvik.
At det er en helt ny motor med 770 hestekrefter han har fartet rundt i Trøndelag med det siste året, ble han ikke klar over før han leste pressemeldingen fra Scania.