Bilde fra tomten der Hegelmann Group bygger et stort transportsenter i Żarska Wieś i Polen. På bildet er blant andre representanter for Hegelmann og for Strabag som bygger det store transportsenteret. Åpningen av senteret er planlagt i midten av 2022.
Foto: Hegelmann Group
Bygger sjåførhotell med 750 senger
Skal gjøre det enkelt for sjåfører å ta ukehvil på lovlig vis.
Det tyske transport- og logistikkonsernet Hegelmann Group har startet byggingen av et stort senter for gruppens datterselskap i Polen.
Bygningsmassen på den 11,6 hektar store tomten i Żarska Wieś i Polen (nær grensen til Tyskland), skal blant annet romme et «komfortabelt hotell med over 750 senger». Rommene er designet spesielt for sjåfører som kommer tilbake fra europeiske ruter og skal ha de obligatoriske hvilene som følger av EUs mobilitetspakke som trer i kraft i februar 2022.
I en bygning med et areal på 6820 m² skal det tilbys tjenester for vogntogene: Et verksted og en diagnosestasjon, et lakkeringsverksted og en storbilvask. Det skal også være et stort lager med lastebildeler inkludert dekk.
Å ha alt på eget område, skal optimalisere driftstider for Hegelmann Group.
Området skal ha parkeringsplass til 220 vogntog og 450 personbiler. Et kontorbygg på tre etasjer skal huse administrasjon for det polske Hegelmann-selskapet og dets forretningspartnere. Ca. 60 kontorer skal tilbys eksterne selskaper.
Det er også planer om å bygge et logistikksenter på området.
- Det er ingen andre slike investeringer i Polen. Vi bygger vårt eget driftssenter hovedsakelig for å sikre komforten til våre ansatte. Imidlertid observerer vi situasjonen for hele transportvirksomheten i Polen. Vi tar hensyn til markedets behov og vanskeligheter med å møte kravene i mobilitetspakken fra mindre transportselskaper, og det er grunnen til at vi bestemte oss for å gjøre senteret tilgjengelig for alle sjåfører og enheter, inkludert konkurrenter, sier Fedir Yurkevych, president for Hegelmann Polen til det polske nettstedet Gazeta Wrocławska.
Hegelmann Group ble etablert i 1998 og har hovedkontor i Bruchsal i Tyskland. Konsernet har underselskap i mange europeiske land og etablerte seg nylig også i Nord-Amerika. Konsernet vokser raskt, og har i skrivende stund ca. 4000 trekkvogner og over 7000 ansatte.
Det tilbyr blant annet containerlogistikk, avfallstransport, spesialtransport, mattransport, farmasøytisk transport, ekspresstransport, farlig godstransport, biltransport og høyverditransport.