SKJELDNE: Det er ikke så mange slike 3,5-tonns norskregistrerte varebiler med toppslepere. Disse har dårlig nyttelast og kan sjelden lastes full.

Hvor mange slike trengs for å gjøre denne transporten lovlig?

TUNGE: Disse to kjørte et flyttelass, men hadde nok ikke tenkt på vekten da de lastet opp gods og gull.

De to norske varebilene som utførte transport av flyttelasset hadde tatt litt godt i og burde hatt følge av ytterligere fire slike biler for å kunne kjøre lovlig. Hver av disse har nemlig en tillatt nyttelast på i underkant av 700 kilo ifølge kontrolløren. Den ene bilen var 1000 kg for tung, noe som resulterte i et overlast gebyr på 3000 kr til føreren. Verre var det med den andre bilen som  var 1700 kg for tung. Lovlig vekt på denne er 3500 kg, men den ble veid til veid til 5200 kg. Det er 100 kilo over grensen for å bli anmeldt. 

Ett av punktene i anmeldelsen er fare for dekkeksplosjon, da lastindeksen på hjulene var overskredet, forteller Rogneby på Jessheim kontrollplass til AT.no.

Begge bilene måtte laste ned til lovlig vekt før de kunne fortsette ferden, tør vi gjette at eier av godset ikke var helt fornøyd med omlastingen av godset i snøværet på Jessheim.

Dette er en transport som absolutt burde ha vært utført med et større kjøretøy, men som ofte blir kjørt i mindre biler for å unngå kjøre og hviletid samt løyveplikten.

Powered by Labrador CMS