BÅDE OG: Forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet er fornøyd med at det er en lønnsøkning blant utenlandske sjåfører som kjører i Norge, men ikke fornøyd med at de fleste fortsatt er under norsk minstelønn.

Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører 

Men fortsatt langt under norsk minstelønn for de fleste …

Publisert Sist oppdatert

I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse, kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.

Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017

– Det er positive signaler om at snittlønnen til godssjåførene har økt betraktelig. Det bidrar til å bekjempe sosial dumping blant utenlandske sjåfører som kjører i Norge. Mye tyder på at allmenngjøring av lønn og diett for lastebilsjåførene er årsaken til at flere utenlandske sjåfører får bedre lønnsvilkår. Samtidig har allmenngjøring styrket norske arbeidsplasser og norske lastebilbedrifters konkurranseevne, understreker forbundsleder Jim Klungnes.

Halvparten er fra Polen og Ukraina

Noe av årsaken til økt lønn, kan være at sjåførene har lengre arbeidsdager og mer kjøretid, som har kommet frem i undersøkelsen. Det er samtidig en økning av dem som får minstelønn når de kjører i Norge. Likevel er det fortsatt altså bare 1 av 5 som oppgir å få norsk minstelønn.

Halvparten av de utenlandske lastebilene kjøres av polske eller ukrainske statsborgere ifølge grenseundersøkelsen. Her har det vært en vekst av polske sjåfører, mens forrige undersøkelses oppgang av ikke-EU sjåfører har gått noe ned.

UNDERSØKELSE: Bilde fra gjennomføringen av grenseundersøkelsen i år.

– Undersøkelsen viser en positiv utvikling ved at sosial dumping fra disse landene har avtatt og at de bruker sjåfører fra eget land. Det kan også ha bidratt til at snittlønnen har økt betraktelig, samtidig som arbeidsvilkårene har blitt bedre for sjåfører i EU-land, sier Klungnes.

Nedgang i kabotasjekjøring

Antall sjåfører som kommer med internasjonal last, og ikke kjører kabotasje i Norge, har økt drastisk. 

Dette kan tyde på at det kommer færre lastebiler over grensen på kabotasjeoppdrag, men undersøkelsen sier lite om hvor mange faste lastebiler fra utlandet som kjører kabotasjeoppdrag i Norge.

– Det er klart at dagens situasjon, hvor kun en av fem utenlandske lastebilsjåfører mottar minstelønn når de opererer i Norge, er uakseptabel og krever umiddelbar handling fra regjeringens side. Dette er ikke bare et spørsmål om rettferdig lønn, men også om å sikre like konkurransevilkår for alle aktører i transportsektoren, avslutter Klungnes.

Powered by Labrador CMS