PÅ VEIEN FOR DEG: Det er vanskelig å komme seg frem uten hjelp av brøytebilene, men folk blir forbannet på dem likevel... - Uforståelig, mener professor i veidrift.Mesta
- Må finne oss i snøkaos
Trangere byer og mye snø på kort tid gjør at snøkaos er noe vi bare pent må finne oss i. Maks beredskap er enorm sløsing av samfunnets ressurser.
Nyåret startet med snøfall, trafikkaos, kjeftbruk og urban
unntakstilstand.
Snøkaos og samfunnets utfordringer
Professor Alex Klein-Paste mener vi må akseptere noen dager med snøkaos for å unngå enorm sløsing av samfunnets ressurser.
Han understreker viktigheten av ny teknologi og felles ansvar for å håndtere vinterens utfordringer effektivt.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
– Prisen for å unngå kaos er skyhøy, så noen dager med
snøkaos må vi finne oss i, mener NTNU-professor Alex Klein-Paste som er ekspert
på drift av vinterveier.
Det nye året kom med mye snø og skapte kaotiske tilstander.
Igjen.
Annonse
– Jeg blir oppgitt over folk som kjefter på
brøytemannskapene som jobber døgnet rundt for å sikre best mulig
framkommelighet på veiene våre. De gjør en enormt viktig jobb, og får alt for
lite kred for det.
Det sier professor Alex Klein-Paste, som jobber tett sammen
med dem som eier og drifter veiene våre, som fylkeskommuner, Statens vegvesen
og Nye Veier.
Brøyter 20 millioner kilometer i året
Han stusser over dem som klager over elendig
brøytekapasitet, eller hevder at det nesten ikke brøytes lenger.
– Faktum er at det brøytes over 20 millioner kilometer hvert
år i Norge. Det er omtrent herfra til månen, 52 ganger. Og det er bare på riks-
og fylkesveiene.
– Hvorfor skaper snømengdene som vi håndterte greit for noen
tiår siden, kaos på veier og flyplasser nå?
– Går vi 20-30 år tilbake i tid, ser vi at snømengden over
et år egentlig ikke har økt så mye. Endringen er at det faller mere snø på kort
tid nå.
– Samtidig har samfunnet endret seg. Det bygges tettere. Der
vi før hadde en tofelts-vei, kanskje en 2,5 meter grønn rabatt og en liten
gang- og sykkelveg, har vi nå gjerne en to-felts sykkelvei ved siden av et
opphøyd fortau, pluss et kollektivfelt. Kampen om plassen aldri har vært
større. Mange steder finnes det ikke plasser å frakte vekk snøen til.
Kaos- eller utfordringer
– Og da blir det kaos?
– Ja, da blir det kaos. Jeg tror også at vi er veldig raske
til å ta i bruk det ordet. Det betyr at det skjer noe vi som samfunn ikke kan,
eller vil, akseptere. Jeg liker ordet utfordringer bedre. Dessuten, snakker vi
om kaos i byene eller på riksveiene? Det er jo to totalt forskjellige
problemstillinger.
Veivedlikeholds-ekspert Klein-Paste sier det selvsagt
oppleves både uakseptabelt og håpløst at man ikke kommer seg til jobb eller må
ta skiene fatt på vei hjem. Men tenk at du må velge hvor mye av skattepengene
dine som skal brukes på vedlikehold, og hvor mye som skal gå til helse og
skole. Da ville du kanskje ikke brukt alle pengene på den ene dagen du strevde
for å komme deg på jobb?
– Samfunnet må akseptere noen dager med kaos. Å ha et stort
apparat i beredskap for de verste snø-scenariene, og som allikevel står stille
99 prosent av tiden, vil være en enorm sløsing med samfunnets penger. Prisen
for å aldri oppleve snøkaos, eller utfordringer, vil bli altfor høy, sier
professoren ved Institutt for bygg og miljøteknikk på NTNU.
Alex Klein-Paste er nederlenderen som dro til Svalbard som
student, ble hektet på snøforskning, og tok doktorgrad på vinterdrift av
flyplasser. Nå jobber han med ny teknologi som skal gjøre drift og vedlikehold
av norske vinterveier så smart og effektivt som mulig. Det handler om
data-simuleringer, om overvåkning av kulverter med georadar, kameraer på biler,
busser og inspeksjonsbiler, og bruk av kunstig intelligens til å tolke bildene.
– Veinettet i Norge er 95.000 kilometer langt, med over 600.000
skilt, og en halv million stikkrenner. Hvordan holde oversikt over alt dette,
og bestemme når det trengs vedlikehold? Det er grunnleggende spørsmål for de
som eier og drifter veiene. Ny teknologi kan hjelpe dem med å prioritere, sier
forskeren.
Tenk på bilen og søppeldunken din
Nye, smarte teknologier er på vei, men det er mange faktorer
som bidrar til krisestemning og unntakstilstand på vinterføret i starten av
januar 2025. Noen av dem er faktisk du og jeg, folk selv, bilistene, ifølge
Klein-Paste.
– Er bilen din skodd for vinterføre? Kjører du etter
forholdene? Parkerer du bilen der den skal parkeres? Vi har et felles ansvar,
alle sammen, understreker han.
Tenk på den som skal brøyte utenfor hos deg klokka fire om
natta, og ikke har noe sted å legge snøen fordi din og andres biler står i
veien. Eller tenk på søppeldunken din, er den tilgjengelig når det er snø? Alle
kan gjøre sitt for å lette dette, oppfordrer snøforskeren.
Slipp blålys-etatene fram
De største utfordringene med store snøfall er
fremkommelighet for blålysetatene. Altså den kritiske førsterekka med
brannvesen, ambulanse og politi. Og så kommer nøkkelfunksjonene som
hjemmetjenester og andre profesjonelle, som trenger å komme fram 24-7.
– Har du noen råd for hvordan vi skal håndtere de neste
store, raske snøfallene?
– Det handler om å ha en plan. Ett, helt grunnleggende
spørsmål er: Hvor skal vi legge snøen? Det spørsmålet stilles for sjelden når
man planlegger nye veier og anlegg. Det er en utfordring. Når brøytesjåførene
jobber på de nye veiene, og lurer på hvor de skal gjøre av snøen, er det
egentlig litt for sent.
Alex Klein-Paste peker på utallige hindringer for de som
jobber med snørydding. Om vi alle blir mer bevisst på omgivelsene rundt oss,
vil vi se disse hindringene – og fjerne dem.
– En annen ting som jeg har sett lite av i Norge, er at
parkeringsplasser kan stenges strategisk for å gi plass til snø. Dette skaper
utfordringer for parkering, og det gjør litt vondt for bilistene.
– Allikevel, vi må veie ubehaget opp mot samfunnskritiske
funksjoner. Det gjør de for eksempel i Ontario, Canada. Der har kommuner har en
snølagringsplan som en del av brøyteplanen. En del områder er satt av på kart,
og blir strategisk stengt før snøfall.
Tre grunner til salting
I vinterlandet Norge saltes det på de viktigste vegene. Det
er det mange som mener mye om. En av oppgavene til Alex Klein-Paste og
kollegene hans, er å skaffe oss forskningsbasert kunnskap om salting:
De tre viktigste grunnene til at veiene saltes:
Det saltes ved våt veibane for å hindre ulykker når vannet fryser.
Det saltes for å unngå at snø blir for kompakt, slik at det blir lettere å brøyte.
Det saltes for å smelte is som allerede er blitt glatt.
– Helt siden 50-tallet da vi begynte med salting er det to
måter å drifte veier på i Norge. Enten så fjerner man all snø og is så fort som
mulig slik at vegen blir bar. En slik barvei-strategi er best for de mest
trafikkerte veiene og veier med mye vekslende klima. På mindre trafikkerte
veier, aksepteres snø i veibanen og eierne søker å vedlikeholde snølaget lengst
mulig.
Forbereder det som kommer
Det er kanskje noe å tenke over neste gang du irriterer deg
over brøytebilen som fjerner tørr nysnø og salter veien foran deg samtidig.
Særlig salting for å hindre at snø blir kompakt, blir ofte kritisert. Der og da
ville føret kanskje vært bedre uten saltet, men innsatsen skyldes ofte dagene
som kommer.
– For hvordan blir føret om tre dager når det begynner å
regne, og 15.000 biler har kjørt over den kompakte snøen? spør professor Alex
Klein-Paste.
– Samfunnet må akseptere noen dager med kaos. Å ha et stort
apparat i beredskap for de verste snø-scenariene, som allikevel står stille 99
prosent av tiden, vil være en enorm sløsing med samfunnets penger, sier
professoren ved Institutt for bygg og miljøteknikk på NTNU.