STAVÅBRUA: Brua som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn.

Manuell dirigering, ledebil og nedsatt fart over E6 Stavåbrua i Rennebu

UTSKIFTING AV ELEMENTER: Mandag 9. desember starter Statens vegvesen arbeidene med utskifting av plateelementer for den midlertidige brua som krysser elva Stavåa i Rennebu kommune.

Det har siden midten av oktober vært skiltet for glatt veibane for den midlertidige brua på grunn av slitasje på plateelementene som fører til dårlig friksjon og glatt veibane: 

Trafikkavvikling

Arbeidene vil pågå i uke 50 og 51. Disse ukene blir det manuell dirigering og ledebil mandag til torsdag mellom klokken 09:00 og 17:00 og fredag mellom klokken 09:00 og 13:00. 

Siste dag med manuell ledebil og dirigering blir da fredag 20. desember om arbeidene går som planlagt, skriver Statens vegvesen i en melding.

Dersom arbeidene krever lengre tid enn forventet vil noen av dekkeelementene bli byttet ut i etter nyttår. Fra og med mandag 9. desember settes også fartsgrensen ned til 50 km/t frem til alle plateelementene er skiftet ut.

SLITASJE: Bildet viser slitasjen på plateelementene som gjør at stålet har blitt synlig, og som fører til dårligere friksjon.

Kjør forsiktig

– Friksjonen over brua er nå så lav at vi kommer med en sterk oppfordring om å kjøre rolig over brua. Brua er trygg å ferdes på, men trafikanter må være oppmerksomme på at veibanen på brua kan være glatt og at farten må tilpasses vær- og føreforhold, sier byggeleder Henrik Opem Holmstad. Nordgående kjørefelt vil bli prioritert først, da friksjonen er dårligst i dette feltet. 

– Vi ber om at skilting, dirigering og ledebil blir fulgt og respektert. Sikkerheten til trafikantene og de som arbeider på brua er det aller viktigste, understreker Holmstad.

Interimsbrua åpnet mars i 2022, og var den gangen den lengste midlertidige brua som hadde blitt bygd i Norge. Brua har et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn. 

Brua som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn. Når den nye E6-traseen er ferdigstilt vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer.

Powered by Labrador CMS