STAVÅBRUA: Brua som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn.Statens vegvesen
Manuell dirigering, ledebil og nedsatt fart over E6 Stavåbrua i Rennebu
UTSKIFTING AV ELEMENTER: Mandag 9. desember starter Statens vegvesen arbeidene med utskifting av plateelementer for den midlertidige brua som krysser elva Stavåa i Rennebu kommune.
Det har siden midten av oktober vært skiltet for glatt veibane for
den midlertidige brua på grunn av slitasje på plateelementene som fører til
dårlig friksjon og glatt veibane:
Arbeidene vil pågå i uke 50 og 51.
Disse ukene blir det manuell dirigering og ledebil mandag til torsdag mellom
klokken 09:00 og 17:00 og fredag mellom klokken 09:00 og 13:00.
Annonse
Siste dag med
manuell ledebil og dirigering blir da fredag 20. desember om arbeidene går som
planlagt, skriver Statens vegvesen i en melding.
Dersom arbeidene krever lengre tid
enn forventet vil noen av dekkeelementene bli byttet ut i etter nyttår. Fra og
med mandag 9. desember settes også fartsgrensen ned til 50 km/t frem til alle
plateelementene er skiftet ut.
SLITASJE: Bildet viser slitasjen på plateelementene som gjør at stålet har blitt synlig, og som fører til dårligere friksjon.Statens vegvesen
– Friksjonen over brua er nå så lav
at vi kommer med en sterk oppfordring om å kjøre rolig over brua. Brua er
trygg å ferdes på, men trafikanter må være oppmerksomme på at veibanen på brua
kan være glatt og at farten må tilpasses vær- og føreforhold, sier byggeleder
Henrik Opem Holmstad. Nordgående kjørefelt vil bli prioritert først, da friksjonen er dårligst i
dette feltet.
– Vi ber om at skilting, dirigering
og ledebil blir fulgt og respektert. Sikkerheten til trafikantene og de som
arbeider på brua er det aller viktigste, understreker Holmstad.
Interimsbrua åpnet mars i 2022, og var den gangen den lengste
midlertidige brua som hadde blitt bygd i Norge. Brua har et totalt spenn på 140
meter, hvorav 99 meter fritt spenn.
Brua som er av typen Mabey Delta,
hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og
totalvekt på 60 tonn. Når den nye E6-traseen er ferdigstilt vil den
midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer.