TILPASSES: Nødåpninger som er montert i midtrekkverket på E18 ved Ørje skal gjøre det mulig å slippe gjennom og dirigere trafikken ved store snøfall eller andre alvorlige hendelser. Foto: Ole-Johan Rudsrud / Statens vegvesen
Skal forhindre nytt veikaos på E18
På E18 ved Ørje stor det bom stille i snøkaoset i fjor. Dette har Statens vegvesen gjort tiltak for at ikke skal skje igjen.
Statens vegvesen har nemlig forberedt seg på
krisesituasjoner ved store snøfall for å unngå en ny situasjon slik det var på
E18 ved Ørje i fjor. Da stod trafikken bom fast i flere timer.
– Med erfaringene fra fjoråret, har vi gjort flere tiltak
både fysisk på veien og for å styrke overvåkingen, sier Nils Karbø,
avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold Øst i Statens vegvesen.
I fjor kom det første store snøfallet overraskende. Det var
flere timer stans på E18 ved Ørje. Bergingsbiler og brøytebiler havnet i den
samme køen og fikk ikke gjort jobben sin.
Mange trafikanter – tunge kjøretøy og privatbilister – var
ikke forberedt. Bilister på sommerdekk hindret all framkommelighet.
Nødåpninger i midtrekkverket og kameraovervåking
– På en strekning på cirka fem kilometer på E18, mellom Statens
vegvesens kontrollstasjon på Ørje og riksgrensa, har vi montert fem nødåpninger
i midtrekkverket, sier Nils Karbø.
– Det gjør det mulig å slippe gjennom bergingsbiler,
brøytebiler og nødetater, og for å ha større mulighet til å dirigere trafikken
ved store snøfall og andre alvorlige hendelser.
Videre forteller Karbø at det fra denne vinteren er montert
trafikkameraer med direkte forbindelse til Vegtrafikksentralen, slik at stans
og hendelser i trafikken i dette området kan oppdages raskt og formidles fort
ut til publikum.
I tillegg er det på motsatt side av vegen for
kontrollstasjonen, etablert kjettingplass for tunge kjøretøy. Her kommer det
også et webkamera som gir oversikt over trafikk- og kjøreforholdene på vegen.
Statens vegvesen har tungbilkontroller gjennom vinteren på
kontrollstasjonen på Ørje. Her blir tungbiler inn i landet kontrollert om de er
riktig skodd for kjøring på vinterføre, og om de har med kjettinger.
Å komme trygt fram på vinterføre er en dugnad
Tiltakene på Ørje skal være med på å forsterke den vanlige
vinterdriften til Statens vegvesen.
– Vi skal sørge for
at europa- og riksvegene blir brøytet, strødd og saltet så trafikantene kommer
trygt fram. I tillegg har bilistene sammen med oss et ansvar for trygg ferdsel
på vintervegene, understreker Karbø i Vegvesenet.
Problemene på Ørje i fjor oppstod fordi mange enda kjørte
med sommerdekk da den først snøen kom.
Karbø minner om at sjåførene har ansvar for å ha riktig
veggrep, hele året
– Sørg for å ha riktige og godkjente dekk. Hvis du i tillegg
kjører etter forholdene og holder god avstand til forankjørende på vinterføre,
bidrar du til at du og andre trafikanter kommer trygt fram i vinter.
– Er du i tvil om føreforholdene, følg med på værmeldingene,
og last ned appen Vegvesen Trafikk, eller sjekk trafikkmeldingene på 175.no,
tipser Nils Karbø til slutt.