NAF vil ha slutt på praksisen som åpner for at man kan ta førerkort for tunge biler uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane. I dag åpner regelverket for at kurset kan tas opp til ett år etter at man har fått førerkortet.
Foto: NAF
NAF: – Krever glattkjøring før tungbil-lappen
– Flere enn 1700 norske lastebil- og bussjåfører kjører på vinterføre uten å ha gjennomført obligatorisk kurs i å kjøre på glatta. Det må bli slutt på å gi tungbilsjåfører førerkort før de er trygge vintersjåfører, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I dag kan norske yrkessjåfører kjøre i inntil ett år uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane, hvor glattkjøring inngår. Dette kan være sjåfører som kjører i kollektivtrafikken eller tunge vogntog med tilhenger.
– Hver vinter opplever vi lastebilsjåfører og bussjåfører som ikke behersker kjøring på snø og is. Marginene kan være små på norske vinterveier. Derfor må vi være trygge på at sjåførene har den kursingen som trengs for å manøvrere flere tonn tunge kjøretøy på glatt føre, sier Handagard.
Åtte måneder i snitt
NAF har innhentet tall fra Statens vegvesen som viser at det i mars 2023 er over 1700 sjåfører av tunge kjøretøy som ikke har gått gjennom denne treningen. I snitt kjører de åtte måneder i trafikken før de tar sikkerhetskurset, som inkluderer glattkjøring.
– Kurset burde være obligatorisk før man får kjøre opp til tungbilprøven. At det finnes over 1700 sjåfører som kjører rundt på norske, glatte vinterveier uten dette kurset er rett og slett ikke akseptabelt, sier Handagard.
Lovendring fra sent 90-tall
Det er en lovendring fra slutten av nittitallet som åpnet for at kan sjåfører kan kjøre buss og lastebil opp til ett år før de gjennomfører det obligatoriske kurset.
«Sikkerhetskurs på bane» er et sjåførkurs som erstatter det tidligere glattkjøringskurset. Seks av ni timer er praktiske øvelser, og formålet med kurset er å bidra til at de som tar kurset kan fatte riktige beslutninger om kjøring under vanskelige føreforhold.