PÅ TIDE: – Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide, mener fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbuds avdeling Buskerud, Per Einar Sand.
Foto: Volvo Trucks
NLF: – Nå skal det aksjoneres
Har ventet på ny Oslofjord-forbindelse i 23 år – nå har transportnæringen fått nok.
– Skal,
skal ikke? Slik holder regjeringen på når de flytter på veiprosjekter inn og ut
av NTP. I mellomtiden må transportnæringen benytte kronglete veier med store
trafikale utfordringer hver dag på en av Norges viktigste hovedfartsårer. Nå
går næringslivet og transportnæringen til aksjon, står det i en nyhetsmelding sendt ut av Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i dag.
Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og
vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett –
E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune).
– Det er ikke så ofte
transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide, mener fylkesleder i
Norges Lastebileier-Forbunds avdeling Buskerud, Per Einar Sand.
Stor
politisk markering og konvoi
Nå manes det til storstilt aksjon tirsdag 29. august med
lastebilkonvoi og politisk markering. Sammen med Norges Lastebileier-Forbund
(NLF), Røyken næringspark, Asker Næringsforening og Drammen Næringsforening
skal det kjøres lastebilkonvoi for å markere for politikerne hvorfor
Oslofjordforbindelsen trengs.
En
konvoi skal starte fra Lier og en annen fra Frogn/Vinterbro. Deretter møtes de i
Røyken Næringspark, hvor lokalpolitikere, stortingspolitikere, næringslivet og
transportbransjen vil delta.
Her vil selvsagt Per Einar
Sand, og mange med ham, delta.
Sand er daglig leder i GS-Transport, et selskap med 25 biler. I snitt kjører de mellom åtte og ti lass per
dag via Oslofjordforbindelsen. Han har derfor lang erfaring med å kjøre på den
ulykkesutsatte strekningen og understreker hvor viktig det er at noe gjøres
umiddelbart.
– Veistrekningen er
knutepunkt for 20.000 kjøretøy per dag, hvorav 12 prosent er tunge kjøretøy. Da
er det krise at dagens vei er fylt med nabolag, rundkjøringer og 50- og
40-soner. Veien er rett og slett ikke bygget for trafikken, forklarer Sand.
Store
trafikale utfordringer
Han har utallige historier om problemene som oppstår under
transportkjøringen.
– Det er køer, stor fare for trafikkuhell og
store ulykker. I tillegg er det utfordringer med stenging av Oslofjordtunnelen
som også påvirker hele veinettet på Lier-siden, sier Sand.
Han forklarer også at
omkjøringsmulighetene heller ikke er gode når det skjer noe.
– Da må all trafikken gjennom
Oslo, som allerede er en tungt belastet strekning, sier Sand.
Han mener at noe må gjøres
raskt for næringslivet i Drammen, Lier og Asker er avhengig av en transportvei
som kan håndtere aktiviteten som foregår i området.
Stengt
300 ganger i året
NLFs regionsjef for Østfold,
Oslo og gamle Akershus, J. Kristian Bjerke, påpeker at næringslivet i
Follo-området, i tillegg til Drammen, Lier og Asker også er avhengig av Oslofjordtunnelen som kobler Oslofjorden sammen.
– I snitt er tunnelen stengt
rundt 300 ganger per år og stengningene er en miks av motorstopp, gjenstander i
veibanen eller dårlig sikret last. Dette er utenom planlagt stopp for
veiarbeid. Når tunnelen stenger, må igjen 20.000 kjøretøy, kjøre om Oslo i
stedet. Det koster mye i både drivstoff, slitasje på vei og tid for sjåfører
når tunnelen stenger, sier Bjerke.
Nå skal han lede konvoien fra
Frogn-siden gjennom Oslofjordtunnelen og videre til Røyken Næringspark.
Nytt løp i
Oslofjordforbindelsen ligger øverst på Statens vegvesens prioriteringsliste,
mens E134 Dagslett-E18 ligger på tidende plass.
– Nå må disse gryteklare
prosjektene gjennomføres med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til
trafikantene som her står i fare, understreker Bjerke.
– Kritikkverdig
NLFs regionsjef for Buskerud, Vestfold og Telemark, Roy N.
Wetterstad, vil lede konvoien fra Lier og forklarer hvorfor de ønsker å rette
søkelyset mot denne veistrekningen.
– Oslofjordforbindelsen er
kritisk for medlemmer av NLF og alle yrkessjåfører. Vi trenger en sikrere,
tryggere og mer forutsigbar vei. Sjåførene våre må vite hvordan dagen deres
blir, så vel som kundene, sier Wetterstad.
Han understreker at
regulariteten og trafikkavviklingen i området er under enhver kritikk.
– Regjeringen og Stortinget
må ta sitt ansvar og sørge for at realisering av disse prosjektene, samt de to
øvrige E134 prosjektene på SVV sin topp 10 prioriteringsliste, blir igangsatt,
mener Wetterstad.