FRYKTER KONSEKVENSER: Adm. direktør i NLF, Knut Gravråk, forteller at forbundet frykter at konsekvensene av gjenåpning for elbiler blir dårligere arbeidsforhold for yrkessjåførene, forsinkelser i varetransporten og økte klimautslipp.
kolonihaven
NLF vil holde elbilene borte fra kollektivfeltet
Frykter at kollektivfeltet fylles med matpakkesjåfører, mens yrkessjåførene blir stående i kø.
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og
Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at
kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene
som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø,
sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Torsdag skal Stortinget behandle en innstilling fra transport-
og kommunikasjonskomiteen der flertallet (H, FrP, SV og Venstre) går inn for å
gjenåpne deler av kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo for elbiler. Den 1. juli
2024 ble disse kollektivfeltene stengt for elbiler for å minske trafikkmengden
inn mot Oslo i forbindelse med ombygging av regjeringskvartalet.
Må sette foten ned
Norges Lastebileier-Forbund jobber for å få på plass en
løsning der kollektivfeltet blir et sambruksfelt for lastebiler og busser. De
frykter at konsekvensene av gjenåpning for elbiler blir dårligere
arbeidsforhold for yrkessjåførene, forsinkelser i varetransporten og økte
klimautslipp.
Nå håper forbundet de andre opposisjonspartiene setter foten
ned, slik at forslaget ikke får flertall i Stortinget.
Sitater fra administrerende direktør i Norges
Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk:
– Svært mange som kjører personbil inn til Oslo på denne
strekningen har mulighet til å heller reise med tog, buss eller bane.
Lastebilsjåførene i våre medlemsbedrifter kan ikke ta med seg tonnevis med mat,
betong, byggevarer eller annet gods med på toget. De er nødt til å bruke
veiene, understreker Gravråk.
Tungbilfelt har fungert godt
Han forteller videre at forbundet er kjent med at Statens
vegvesen vurderer å åpne for sambruksfelt for lastebiler og busser på deler av
denne strekningen.
– Dette tiltaket har fungert godt på flere strekninger på E6
rundt Oslo. Der har køene i de vanlige bilfeltene blitt mindre, uten å gi
vesentlige forsinkelser for bussene. Dersom komiteens innstilling blir vedtatt
vil det effektivt torpedere vegvesenets arbeid med å bedre trafikkflyten for
næringstransporten på E18, avslutter Gravråk.