NYLIG LANSERT: Renault E-Tech T-serie ble lansert sist høst, og Renault Trucks er i gang med overleveringer av bilen til kunder i Norge.
Serviceavtale med batterigaranti
RENAULT TRUCKS: Serviceavtale på elektriske lastebiler skiller seg litt fra lastebiler på diesel.
Renault Trucks lanserer serviceavtalen «Serenity Pack» for
kunder av mellomtunge og tunge elektriske lastebiler som skal bidra til en «mykere
overgang til elektriske kjøretøy.
- Dette innebærer at kundene kan være sikker på at
lastebilen blir korrekt vedlikeholdt på lik linje med en dieseldrevet versjon,
men med tilleggstjenester som er spesielt utviklet for batteridrift. Avtalen
inkluderer en batterigaranti med forpliktet ytelse, mulighet for fjernstyring
av programvare-oppgraderinger, aktiv overvåkning, 2 tauinger i tilfelle
batteriet er tomt for energi og egne rapporter for å supportere kundene i
optimalisering av driften. Vi mener at dette er unikt i bransjen og helt avgjørende
for å lykkes sammen med kundene når de skal velge 100 % elektrisk», sier
servicemarkedssjef Lars Thomas Eriksen i Renault Trucks.
Høyteknologisk
Elektriske lastebiler er kjennetegnet av mye moderne
teknologi som sammen skal sørge for sømløse transportoppdrag. Serenity Pack er
nøye utviklet av Renault Trucks og skal være et viktig supplement slik at
kundene føler seg trygge på valget av det som for mange er en helt ny drivlinje
på lastebil-fronten. Det er utvilsomt en viktig suksessfaktor med en slik
tilpasset kontraktstype med introduksjonen av elektrisk drivlinje på
mellomtunge og tunge lastebiler. Med Serenity pack er det mulig med tett oppfølging
av kjøretøyene og kundene kan for øvrig velge og vrake blant 36 servicepunkter
i Norge som strekker seg fra sør til nord, skriver Renaul Trucks i en
pressemelding.
Overvåkning
Videre melder Renault Trucks:
Vi overvåker elektriske kjøretøy aktivt og har mulighet til
å fjernstyre mange av funksjonene. Energilagringsystemet (ESS) er en viktig del
for å administrere strømforsyningen og her er det mulig å justere på detaljnivå
etter behov. På denne måten vil overvåkningen bidra til høy energieffektivitet.
Kritiske komponenter som kan forårsake driftsstans er også ivaretatt for å
sikre mest mulig operativ drift.
Rapporter
Månedlige rapporter, som i stor grad tar for seg ytelse, vil
gi mottakeren nyttig informasjon om CO2, besparelser, energiforbruk,
kilometer-produksjon, regenerering og andre opplysninger som gjør det enklere å
utnytte lastebilens kapasitet og planlegge arbeidshverdagen.
Rådgivning
Elektriske lastebiler er en forholdsvis ny type drivlinje
som krever at man planlegger annerledes enn fossil drivlinje. Med Serenity Pack
medfølger det automatisk 1 års rådgivning hvor vi setter kunden i kontakt med
vår egen ekspert på elektrisk drivlinje. Det kan være generelle råd og tips om
hvordan elektriske lastebiler fungerer, lading, infrastruktur og mer spisset
mot kundens behov avhengig av transporttype, topografi, simuleringer etc.
Forutsigbarhet
En av de viktigste fordelene med en serviceavtale er
ivaretakelse av det regelmessige vedlikeholdet av bilen. Rutinemessige
inspeksjoner, service og kalibreringer utført av kvalifiserte teknikere kan
bidra til å identifisere og løse mulige problemer før de eskalerer. Denne
proaktive tilnærmingen sikrer at systemene fungerer optimalt, og reduserer
risikoen for uventet driftsstans og kostbare reparasjoner.
Forlenget levetid
Akkurat som regelmessig vedlikehold holder kjøretøyet
stabilt i gang, forlenger det også levetiden.. Videre vil det beskytte
investeringen og bidra til at kunden kan unngå kostnader på sikt ved å forsinke
behovet for dyre utbedringer.
Erfaring tilsier at regelmessig vedlikehold gir langt mer
stabil drift med færre feil på komponenter og lite nedetid. Videre gir det gode
muligheter for å optimalisere energibruken gjennom målrettede oppgraderinger og
utbedringer.
Med jevnlig kontroll av utstyret reduseres
reparasjonsbehovet, totalkostnaden blir mindre og driftssikkerheten øker.
Selvsagt kommer ansatte hos Renault Trucks også med tips og råd til hvordan
kundene kan bli mer energieffektive og andre ideer til forbedring når de skal
velge elektriske lastebiler.