MESSING: Løsmasser fraktet i kapellsemi gikk over styr (over lemmene).

Sjåfør stoppet med blanke messingen

Fikk kjøreforbud.

Publisert

Nylig ble et polsk vogntog på vei ut av landet med gods stoppet for kontroll på Svinesund. Den ble tatt til side på grunn av at semitraileren var mye bredere enn den har lov til å være. 

Ved nærmere kontroll ble det avdekket at denne var lastet med messingspon i løsvekt. I følge fraktedokumentene var det ca. 24.000 kg. 

Lasten hadde flyttet seg ut på sidene og begynt å presse på kapellet slik at lasten falt ut. Hengeren hadde blitt lastet opp på en norsk bedrift og blitt plombert etter lasting. Messingen skulle til Tyskland.

Lasten var plassert i en stor haug midt på planet, og denne hadde forskjøvet seg slik at spon kom over sidelemmene.

SPON: Messingsponet tøyt ut av sidene på semien.

- Det er viktig at man har riktig lastsperring. Man frakter ikke bensin i en tippbil, for å si det på den måten, sier Øyvind Grotterød hos Statens vegvesen på Svinesund.

Kapellet var som nevnt plombert. Det vil si at sjåføren ikke hadde anledning til å gjøre noe med lasten etter at transporten var i gang. Likevel er det sjåføren som får ansvaret på sine skuldre når det er lastet feil. Det kan i ytterste fall ende med inndragelse av førerkortet, men i dette tilfellet ble det kun gitt bruksforbud og sjåføren kunne kjøre videre når lasten var omplassert.

Powered by Labrador CMS