TESTER: Volvo Trucks refererer til realistiske tester i denne pressemeldingen når de opplyser om redusert forbruk med den nye motoren.
Sterkest og med redusert forbruk
VOLVO FH16: Realistiske tester viser at den helt nye motoren i Europas kraftigste lastebil, Volvo FH16, oppnår 5% bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp. Samtidig har den 7% bedre dreiemoment.
Det er en kombinasjon som øker effektivitet og produktivitet
for de mest krevende transportoppgavene, melder Volvo Trucks i en pressemelding.
Den nye Volvo FH16 er Europas kraftigste lastebil (780 hk),
men er også drivstoffeffektiv, og den kan kjøre på 100% fornybare drivstoff,
skriver Volvo i pressemeldingen som vi gjengir her.
Ned med forbruk
Volvos helt nye D17-motor i den ikoniske Volvo FH16 er
konstruert for de tøffeste transportoppdragene og for å levere enestående
ytelse og slitestyrke. Når man sammenligner den nye Volvo FH16 med 17-liters
motor og 780 hk med forgjengeren, øker den nye lastebilen dreiemomentet med 7 %
samtidig som drivstofforbruket og CO2-utslippene går ned med 5%.*
Den helt nye motoren er også tilgjengelig i den nye Volvo
FH16 Aero, som gir enda bedre drivstofføkonomi når den kombineres med det
aerodynamiske førerhuset.
– Våre ingeniører har levert en motor som sammenlignet med
samtlige europeiske lastebiler på markedet har det høyeste dreiemomentet og
ytelsesnivået, i tillegg til overlegen drivstoffeffektivitet. Faktaene snakker
for seg selv – mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og
CO2-besparelser er et fantastisk resultat. Dette betyr at våre kunder kan
utføre sine oppdrag mer effektivt og med høyere produktivitet, sier Jan
Hjelmgren, sjef for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.
Denne nye og drivstoffeffektive motoren er ett eksempel på
at Volvo Trucks jobber utrettelig for å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp
fra eksisterende drivlinjeteknologier, parallelt med at man introduserer nye
teknologier.
Tre ytelsesnivåer
Volvos nye 17-liters Euro 6-motor kommer i tre
ytelsesnivåer: 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemomentet har økt til 3000 Nm,
3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. Girkassen er oppdatert til å håndtere 3800
Nm, og den interne effektiviteten i girkassen har blitt ytterligere forbedret i
versjonene på 3000 Nm og 3400 Nm.
Sertifisert for biodrivstoff
Den nye D17-motoren er sertifisert til å kjøre på HVO
(Hydrotreated Vegetable Oil) i alle ytelsesnivåene. Versjonen med 700 hk er
også sertifisert til å kjøre på 100 % biodiesel (B100).
Volvo FH16 og FH16 Aero med den nye D17-motoren vil være
mulig å bestille mot midten av 2024 og produksjonen starter i andre halvdel av
2024.
* Testresultat utført på vei, med D17 780 hk mot D16 750 hk,
55 tonn vogntogvekt.