FMX: Volvo Trucks utvider modelltilbudet tilpasset biodiesel B100.

Utvider utvalget av biodieseldrevne lastebiler

VOLVO TRUCKS: B100 er nå tilgjengelig for et bredt utvalg av motorer i Volvo FL-, FE-, FM-, FMX-, FH- og FH16-modellene.

- Våre kunder etterspør løsninger for å redusere sine karbonutslipp, og fornybart drivstoff er et attraktivt alternativ - det er ganske enkelt en effektiv måte å redusere CO2 fra transport her og nå», sier Jan Hjelmgren, sjef for produktstyring og kvalitet i Volvo Trucks og fortsetter:

- Som en global lastebilprodusent må vi imøtekomme et bredt spekter av transportbehov og markedsforhold, og derfor investerer vi ikke bare i ny teknologi, men også i løsninger som dekarboniserer transport på kort og lang sikt.

Reduksjon i utslipp fra bruk av biodiesel er mellom 30% og 70% sammenlignet med tradisjonell diesel, avhengig av type råstoff som brukes til å produsere drivstoffet, forteller Volvo Trucks i meldingen.

Biodiesel – fakta

  • De tilgjengelige Volvo-lastebilmodellene som er sertifisert for biodiesel B100, er Volvo FL-, FE-, FM-, FMX-, FH- og FH16-modellene med visse varianter av 5-, 8-, 13- og 17-liters dieselmotorene – tilgjengeligheten av de ulike variantene varierer fra marked til marked.
  • En biodieselsertifisert modell betyr også at Euro 6-kravene er oppfylt.
  • Biodiesel er et ikke-fossilt drivstoff hentet fra vegetabilske oljer (f.eks. Rapsolje) og er relativt lett å produsere.
  • Biodiesel er også kjent som Fatty Acid Methyl Ester (FAME) i henhold til standard EN14214.
  • Alle Volvo Trucks' dieselmotorer er også sertifisert for å kjøre på HVO100-drivstoff. HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) er i hovedsak et biodrivstoff som kan fremstilles av en rekke materialer som vegetabilske oljer, men også avfallsprodukter.

Volvos nåværende utvalg av mellomtunge og tunge lastebiler tilbys i dag med drivlinjer som går på diesel, biodiesel, HVO, CNG (komprimert naturgass), LNG (flytende naturgass), Bio-CNG, Bio-LNG og elektrisitet.

Forbrenningsmotoren, som drives av fornybart drivstoff, er en av tre pilarer i Volvo Trucks' dekarboniseringsstrategi, der de to andre er batterielektriske og brenselcelleelektriske. 

Denne strategien støtter selskapets mål om at alle solgte Volvo-lastebiler skal ha netto nullutslipp innen 2040, avsluttes meldingen fra Volvo Trucks.

Powered by Labrador CMS