KOMMENTAR: Den siste ukes snøvær på Sør- og Østlandet førte til flere
helt eller delvis stengte veier som følge av vogntog som ikke kom seg verken
fram eller tilbake. Utenlandske vogntog får spesielt stor oppmerksomhet.
Kortversjonen
Kontroll av alle vogntog ved grensen vil kreve flere ressurser og skape store forsinkelser
Trafikken av tungbiler inn i landet er økende
Kravene til dekk har blitt skjerpet, og antallet kontrollører har økt
Hovedansvaret for sikkerhet ligger på den enkelte bileier og sjåfør
Hvorfor blir ikke alle stoppet på grensa?
Som leder for Utekontroll i Statens vegvesen blir jeg ofte
konfrontert med spørsmålet: Hvorfor blir ikke disse bilene stoppet på grensa? Hvordan kan dere la de få kjøre så langt inn i landet med dekk som ikke egner
seg?
Annonse
Jeg forstår godt at spørsmålet stilles. Det korte svaret er at vi ikke kan
stoppe alle på grensa med de ressursene vi har til rådighet i dag. Skal vi
gjøre det, må vi mangedoble antallet kontrollører og gjøre kontrollplassene
våre vesentlig større enn de er i dag. Vi må også godta lange køer på grensa,
sannsynligvis døgnet rundt. Det vil føre til store forsinkelser av både gods-
og persontrafikk.
Vil føre til kø og forsinkelser
Hver dag kommer det i gjennomsnitt 2000 tungbiler inn i
landet over de mest trafikkerte grenseovergangene Svinesund, Ørje og
Magnormoen. Og trafikken er økende. Bare det å kontrollere alle dekkene på
disse bilene og å sjekke at alle har med seg riktig antall kjettinger er en
enorm oppgave.
Vi må i tillegg håndtere alle de som har for dårlige bremser,
overlast, dårlig lastsikring, de som jukser med kjøre- og hviletid og alle
andre feil og mangler. Når vi legger til at det til sammen er nærmere 80
bilveier inn i Norge, blir oppgaven enda mer omfattende.
De gangene vi har gjennomført kontroll av samtlige tungbiler
på de mest trafikkerte grenseovergangene, har det ikke tatt lange tiden før
trafikken har stått bom stille på E6 og E18. Ved siden av store forsinkelser
vil slike køer føre til et større press på omkjøringsveier og de mindre
grenseovergangene. Det er ikke noe vi ønsker.
Har økt antallet kontrollører
Vogntog med toaksla trekkvogner blir ofte pekt på som en
versting på vinterføre. Det er helt riktig at disse kjøretøyene kan få større
utfordringer på glatt føre enn trekkvogner med tre akslinger. Men det er ikke
ulovlig å kjøre trekkvogner med to akslinger på norske veier.
Vi kan holde
disse kjøretøyene igjen ved ekstreme værforhold, men så lenge de har
dekkutrustning som er innenfor kravene må vi i de aller fleste tilfellene
slippe de ut på veien igjen etter en kort kontroll. Slik er dagens regelverk.
Vi har økt antallet kontrollører de senere årene. Kravene
til dekk har også blitt skjerpet inn. Dette har hjulpet en god del på
situasjonen, men likevel opplever vi ulykker og stengte veier som følge av
dårlig utrusta vogntog. Vi jobber kontinuerlig med utvikling av teknologiske
løsninger som vil forbedre kontrollene våre. Det hjelper oss – og vil hjelpe
oss enda mer i årene som kommer.
Vil fortsette å gjøre det vi kan
Flere og bedre kontroller på våre kontrollplasser betyr
likevel ikke at problemene med vogntog på norske vinterveier vil forsvinne.
Sjåførkompetanse og erfaring med vinterføre kan vi ikke kontrollere. Her har
transportbransjen og deres kunder også et ansvar gjennom å sørge for at de som
får i oppdrag å kjøre tungbil i Norge om vinteren, har den kompetansen og de
kjøretøyene som kreves for at alle skal komme trygt fram langs veiene våre.
Hovedansvaret ligger på den enkelte bileier og sjåfør. Alle
som skal ut på norske veier må sørge for å være rustet for gjeldende føre på
veien. Enten man kjører vogntog, buss, varebil eller personbil. Dette er
nedfelt i veitrafikkloven. Og heldigvis er det slik at de aller fleste kjøretøy
som går på norske veier er i god stand og har dekk og kjettinger som oppfyller
kravene i lovverket – norske som utenlandske.
Vi vil fortsette å gjøre det vi kan for å luke ut de som
ikke bør ferdes på veiene våre, men vi kan ikke kontrollere alle trafikanter,
på alle veier, til enhver tid.
Av Av Kjetil Wigdel Avdelingsdirektør for utekontrollavdelingen i SVV