Volvo Trucks har levert en elektrisk lastebil med total vogntogvekt på 74 tonn.
Foto: Volvo Trucks
Volvo leverer 74-tonns elektrisk lastebil
Volvo FH Electric 6×4 som blir ladet med fornybar strøm fra to 180 kW hurtigladere.
Volvo Trucks har levert en
elektrisk lastebil for tung transport til et transportselskap i Göteborg,
Sverige. Lastebilen håndterer en total vogntogvekt på 74 tonn.
Stadig flere
transportselskaper investerer nå i elektriske lastebiler, også til tyngre
transporter. Mattsson Åkeri i Göteborg er en av dem, og selskapet har nå kjøpt
tre tunge elektriske Volvo FH-lastebiler fra Volvo.
De siste ukene har en av
lastebilene blitt testet i containertrafikk i havneområdet Arendal i Göteborg.
Testen er et såkalt HCT-prosjekt (High-Capacity Transport). Lastebilen med to
tilhengere er 32 meter lang og kan håndtere en total vogntogvekt på 74 tonn.
– Vi ønsker å vise at en
helelektrisk løsning også fungerer til bruksområder med høye totalvekter og høy
utnyttelsesgrad. Sammen med Mattsson Åkeri, den svenske
transportadministrasjonen og flere andre partnere ser vi nå på hvordan vi kan
optimalisere bruken av den elektriske lastebilen, inkludert hvordan lading kan
gjennomføres mest mulig effektivt, forklarer Lena Larsson, prosjektleder på
HCT-prosjektet innen Volvos teknologiorganisasjon.
Den elektriske lastebilen
som blir testet, er en Volvo FH Electric 6×4 som blir ladet med fornybar strøm
fra to 180 kW hurtigladere som Mattsson Åkeri har fått installert ved
selskapets base i havnen. På lengre sikt skal lastebilen også trafikkere den 70
kilometer lange strekningen mellom Göteborg og Borås.
I drift 12 timer om dagen
– Så langt fungerer det
veldig bra å kjøre elektrisk med lange og tunge laster, og vi kan frakte like
mye last som en dieseldrevet lastebil, sier Jan-Olof Mattsson, administrerende
direktør for Mattsson Åkeri. Lastebilen er i drift 12 timer om dagen, med en
ladestopp mens sjåføren tar en pause. Vi lader med fornybar strøm og har derfor
ingen CO₂-utslipp. Stille elektrisk drift betyr også et bedre arbeidsmiljø for
sjåføren.
Siden Volvo Trucks startet
produksjonen av helelektriske lastebiler i 2019 har selskapet solgt nesten 5000
elektriske lastebiler i 40 land verden over. Volvo tilbyr i dag bransjens
bredeste utvalg, som møter et vidt spekter av behov for transport i og mellom
byer, med seks modeller i serieproduksjon.
På verdensbasis har Volvo Trucks som
mål at halvparten av alle lastebiler som blir solgt er elektriske innen 2030.
Høykapasitetstransport
High-Capacity Transports
(HCT) betyr at man tillater at kjøretøyets lengde og/eller totalvekt øker, noe
som betyr at en større last kan bli fraktet per kjøretøy. HCT kan
tilrettelegges på alle typer drivlinjer.
Ideen er at HCT skal bidra til lavere
transportkostnader, redusert miljøpåvirkning, bedre trafikksikkerhet, redusert
slitasje på veien og lavere vedlikeholdskostnader.
I Europa finnes det en rekke
HCT-prosjekter i gang eller i planleggingsfasen. Ett eksempel er Finland, hvor
det er tillatt å kjøre med 76 tonn totalvekt og 34,5 meter lengde på de fleste
veier. Et annet er Sverige, hvor det er tillatt å kjøre med 74 tonn
(BK4-veinettet) og å teste vogntogkombinasjoner inntil 34,5 meter og 100 tonn
etter godkjenning fra myndighetene og på et definert veinettverk.