UTSLIPPSFRITT: I 2038 skal truckracing være netto 0-utslipp og første skritt var å benytte HVO som idag benyttes i racing-serien.
Foto: foto.text/Richard Kienberger
Vurderer hydrogen i Truck racing
BÆREKRAFTIG: I arbeidet med å utvikle et bærekraftig konsept for fremtidig truck racing vurderer den Europeiske truck racing-serien nå hydrogen som et alternativt drivstoff.
Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) jobber med å videreutvikle konseptet bærekraftig motorsport. Her settes det nå et fokus på hydrogen
som en viktig energikilde for fremtiden. Ved å fremme innovasjon og samarbeid,
utforsker mesterskapet aktivt hydrogen som en levedyktig energikilde for både nyttekjøretøy og motorsportapplikasjoner.
ETRC har forpliktet seg til å oppnå netto-nullutslipp
innen 2038, for renere
energiløsninger i motorsport, og posisjonere truck racing som en ledende plattform for
bærekraftig teknologi.
Hydrogen: Drivstoff for fremtidens motorsport
Hydrogen omtales som viktig energikilde for fremtidens nyttekjøretøy, og Goodyear FIA ETRC er i gang med å utforske potensialet. I
2023 ble det opprettet en FIA-arbeidsgruppe for hydrogen, der ETRC
spilte en nøkkelrolle for å fremme diskusjoner og praktisk anvendelse av
hydrogen i motorsport. Fjorårets hydrogenverksted samlet 46 industriledere for å diskutere mulighetene til å benytte denne energikilden. Samtalene fortsatte
på Int. ADAC Truck Grand Prix og under IAA
Transport, der eksperter fra FIA, ADAC og ETRC diskuterte fremtiden
for bærekraftig mobilitet i lastebilracing.
- Vårt mål er å etablere Goodyear FIA ETRC som en
ledende plattform for bærekraftige teknologier i nyttekjøretøysektoren, sa Georg Fuchs, administrerende direktør i ETRA.
- Hydrogen har et enormt
potensial, og gjennom samarbeid tar vi sikte på å utvikle innovative
kjøretøykonsepter som vil være til fordel for både motorsport og
veitransport, fortsetter han.
Det er stor interesse for en tverrfaglig utveksling –
spesielt ettersom FIA leder arbeidsgruppen og tilfører verdifull kompetanse fra
ulike motorsportdisipliner. FIA fokuserer utviklingsarbeidet på hydrogen lagret
i flytende form.
Utviklingen av hydrogendrevne racerbiler kan bli en
spennende ny motorsportopplevelse for både fans og tilskuere. Det neste møtet i
FIAs hydrogenarbeidsgruppe vil fokusere på temaer som ytelse, sikkerhet,
veirelevans og kostnadseffektivitet.
Bærekraftige løsninger
Mens hydrogen fortsatt er noe for fremtiden, har Goodyear
FIA ETRC vært dedikert til å transformere lastebilracing gjennom bruk av
innovative og bærekraftige teknologier. Det var den første motorsportserien
noensinne som byttet til en 100 % bærekraftig HVO-diesel, som
reduserer CO2-utslipp med opptil 90 %. Mesterskapets Pacecar kjører også på
Bio-LNG, et annet miljøvennlig alternativ.
Begge disse teknologiene har vist seg effektive for å møte de høye
kravene til motorsport, og viser at bærekraft og ytelse kan gå hånd i
hånd. Den neste store milepælen vil være introduksjonen av en helelektrisk
Pacecar, som forsterker ETRCs lederskap innen bærekraftig mobilitet.
Samarbeid driver endring
Mesterskapets fremgang skjer gjennom et tett samarbeid mellom lastebilprodusenter, leverandører og aktører fra energisektoren. Gjennom
initiativer som Hydrogen Working Group og fora ved store bransjebegivenheter
som IAA i september i fjor, bringer ETRC interessenter sammen for å fremme
bærekraftig mobilitet innen motorsport og utover.
Ved å bygge bro mellom vei- og racerbiler baner
Goodyear FIA ETRC vei for en ny æra av bærekraftig lastebilracing, og beviser
at motorsport kan være en kraftig driver for innovasjon og miljø.