UTSLIPPSFRITT: I 2038 skal truckracing være netto 0-utslipp og første skritt var å benytte HVO som idag benyttes i racing-serien.

Vurderer hydrogen i Truck racing

BÆREKRAFTIG: I arbeidet med å utvikle et bærekraftig konsept for fremtidig truck racing vurderer den Europeiske truck racing-serien nå hydrogen som et alternativt drivstoff.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) jobber med å videreutvikle konseptet bærekraftig motorsport. Her settes det nå et fokus på hydrogen som en viktig energikilde for fremtiden. Ved å fremme innovasjon og samarbeid, utforsker mesterskapet aktivt hydrogen som en levedyktig energikilde for både nyttekjøretøy og motorsportapplikasjoner.

ETRC har forpliktet seg til å oppnå netto-nullutslipp innen 2038, for renere energiløsninger i motorsport, og posisjonere truck racing som en ledende plattform for bærekraftig teknologi.

 

Hydrogen: Drivstoff for fremtidens motorsport

Hydrogen omtales som viktig energikilde for fremtidens nyttekjøretøy, og Goodyear FIA ETRC er i gang med å utforske potensialet. I 2023 ble det opprettet en FIA-arbeidsgruppe for hydrogen, der ETRC spilte en nøkkelrolle for å fremme diskusjoner og praktisk anvendelse av hydrogen i motorsport. Fjorårets hydrogenverksted samlet 46 industriledere for å diskutere mulighetene til å benytte denne energikilden. Samtalene fortsatte på Int. ADAC Truck Grand Prix og under IAA Transport, der eksperter fra FIA, ADAC og ETRC diskuterte fremtiden for bærekraftig mobilitet i lastebilracing.

- Vårt mål er å etablere Goodyear FIA ETRC som en ledende plattform for bærekraftige teknologier i nyttekjøretøysektoren, sa Georg Fuchs, administrerende direktør i ETRA.

- Hydrogen har et enormt potensial, og gjennom samarbeid tar vi sikte på å utvikle innovative kjøretøykonsepter som vil være til fordel for både motorsport og veitransport, fortsetter han.

 Det er stor interesse for en tverrfaglig utveksling – spesielt ettersom FIA leder arbeidsgruppen og tilfører verdifull kompetanse fra ulike motorsportdisipliner. FIA fokuserer utviklingsarbeidet på hydrogen lagret i flytende form.

Utviklingen av hydrogendrevne racerbiler kan bli en spennende ny motorsportopplevelse for både fans og tilskuere. Det neste møtet i FIAs hydrogenarbeidsgruppe vil fokusere på temaer som ytelse, sikkerhet, veirelevans og kostnadseffektivitet.

Bærekraftige løsninger 

Mens hydrogen fortsatt er noe for fremtiden, har Goodyear FIA ETRC vært dedikert til å transformere lastebilracing gjennom bruk av innovative og bærekraftige teknologier. Det var den første motorsportserien noensinne som byttet til en 100 % bærekraftig HVO-diesel, som reduserer CO2-utslipp med opptil 90 %. Mesterskapets Pacecar kjører også på Bio-LNG, et annet miljøvennlig alternativ.

Begge disse teknologiene har vist seg effektive for å møte de høye kravene til motorsport, og viser at bærekraft og ytelse kan gå hånd i hånd. Den neste store milepælen vil være introduksjonen av en helelektrisk Pacecar, som forsterker ETRCs lederskap innen bærekraftig mobilitet.

Samarbeid driver endring

Mesterskapets fremgang skjer gjennom et tett samarbeid mellom lastebilprodusenter, leverandører og aktører fra energisektoren. Gjennom initiativer som Hydrogen Working Group og fora ved store bransjebegivenheter som IAA i september i fjor, bringer ETRC interessenter sammen for å fremme bærekraftig mobilitet innen motorsport og utover.

Ved å bygge bro mellom vei- og racerbiler baner Goodyear FIA ETRC vei for en ny æra av bærekraftig lastebilracing, og beviser at motorsport kan være en kraftig driver for innovasjon og miljø.

Powered by Labrador CMS