
Alle TBM-ene er på plass
ÅSLAND (AT.no): TBM nummer 3 og 4 (Anna og Magda) til Follobanen ble døpt med champagnesving fra Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager i midten av november.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tunnelboremaskinene som ble døpt med champagne av Jernbaneverkets prosjektlederen, skal sammen med de to første maskinene av samme sort i full drift like ut i desember.
Trengs et mellomstort kraftverk
For å drive de fire TBM-ene trengs krafttilførsel på 18 megawatt, altså et mellomstort kraftverk.
Oppstarten av de første maskinene har gått veldig fint, og siden den første maskinen ble startet i september har man boret én kilometer. Rundt 1000 personer jobber med prosjektet, og 650 totalt vil jobbe med TBM-ene.

Mange tonn betong
Betongsegmentene til tunnelkledningen monteres mens maskinene gnager seg fremover, to i retning Oslo og to i retning Ski med utgangspunkt fra Åsland midt mellom endestasjonene. Under maks forhold vil hver maskin legge på rundt 33 ringer i uka. Det tilsvarer ca. 130 ringer (900 forhåndsstøpte betongelementer) i uka for alle maskinene.
Hver ring veier ca. 60 tonn og består av åtte betongelementer.
Elementene støpes på anleggsområdet utenfor inn-/utkjørselen fra tunnelen på Åsland, og kjøres inn på spesialbiler som tar med to hele ringsett pr. tur. Bilene er 45 meter lange og veier 170 tonn når de er fullastet. Ettersom man kjører ned i tunnelen fra anleggsområdet, er veien asfaltert og varmekabler nedlagt for å hindre at noen kjøretøy begynner å skli.
Les mye mer om Follobanen og de involverte bedriftene i Anlegg&Transport nummer 11, 2016.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?