Her monteres den første TBM-en på Åsland
Follobanens første tunnelboremaskin er i ferd med å bli montert på Åsland utenfor Oslo.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I september skal de første kutterhodene begynne å rotere på en av de TBM-ene som skal drive Follotunnelen mellom Oslo og Ski. I øyeblikket er den første under montering dypt nede i berget under Åsland, like utenfor Oslo.
Borhodet ble delt opp i fem hoveddeler for transport til Norge. Delene sveises sammen igjen i de spesialkonstruerte monteringshallene 100 meter under bakken nær Åsland.
Se flere bilder i bildekarusellen øverst.
Hver av de to hallene har en takhøyde på 22 meter, er 26 meter brede og 55 meter lange. I gulvet er det støpt to «krybber» som skal brukes under monteringen av maskinene, og for å sikre at TBM-ene setter ut på eksakt riktig kurs, melder Jernbaneverket.
Tunnelboremaskinens lengde er totalt 150 meter, og deler blir fortløpende transportert ned i hallen for montering.
Tredje TBM ferdig
Den tredje av de totalt fire TBM-ene er nå ferdig laget ved Herreknechts fabrikk i Tyskland, og er snart klar for transport til Norge.
Prosjektleder for TBM Anne Kathrine Kalager er entusiastisk med tanke på tiden framover;
- Det har foregått intens planlegging og forberedelse til mottak av de fire tunnelboremaskinene som skal brukes i Follobaneprosjektet. Nå er vi godt i gang, og alt går etter planen. Parallelt pågår oppbygningen av anleggsområdet der blant annet tunnelmassene skal håndteres. Fabrikklokalene som skal produsere betongelementer som skal kle de to tunnelløpene innvendig er også snart klare, sier hun.
Double shield
TBM-ene som brukes på Follobanen er såkalt Double Shield TBM.
Denne typen gjør det mulig å bygge den ferdigstøpte, vanntette betongelementer rundt tunnelen, samtidig som maskinen driver videre i fjell. Dette gjøres ved at maskinen har to typer fremdrift. Hydrauliske gripesko på hver side av maskinen låser maskinen mot fjellet, mens hydrauliske sylindre driver frontskjoldet inn i fjellet. Når gripeskoen må ta nytt grep, kan ekstra sylindre presse mot den da ferdiginstallerte betongringen, slik at fremdriften blir kontinuerlig.
De to tunnelene på Follobanen vil bli 8,75m i diameter og omtrent 18,5 km lang. Totalt vil tunnelen bli 20 km. De fire TBM-ene vil være 145 m lange og veie 2400 tonn.
Alle i drift i år
TBMene vil bli levert gjennom året og er planlagt satt i drift i løpet av 2016. To av TBM-ene vil bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland.
Follotunnelen skal stå ferdig i 2021 og blir Nordens lengste jernbanetunnel.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?