Første Follobane-TBM er ferdig
I Oslo-blå farger står den første av de fire unnelboremaskinene som skal drive Follotunnelen ferdig i Tyskland - klar til å sendes til Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fire TBM-er skal drive hoveddelen av den 18,5 kilometer lange tunnelen med to løp, som skal bygges mellom Oslo S og Ski – i det som er Norges største samferdselsprosjekt. Den første av disse TBM-ene er nå bygget ferdig ved Herrenknecht-fabrikken i Tyskland.
- Vi er svært fornøyde med å presentere den første TBMen som skal brukes i prosjekt. Maskinen har Oslo-blå farge foran og er spesialtilpasset norsk stein og geologi. Samarbeidet mellom Herrenknecht, Jernbaneverket og AGJV har vært veldig bra, noe som har resultert i overlevering av maskinen før planen, med god kvalitet, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) til Jernbaneverkets nettsider.
AGJV har kontrakten på TBM-delen av prosjektet, verdt rundt 9,3 milliarder kroner.
Begynner i september
TBM-en som nå er ferdig ankommer anleggsområdet på Åsland syd for Oslo i mai, og skal etter planen begynne boring mot Oslo i september. Transporten fra Tyskland skjer i deler, og maskinen skal deretter monteres i fjellhallen som allerede er sprengt ut under Åsland.
Les også:
Tunnelboremaskinen borer ut fjell og stein ved hjelp kuttere på forsiden av maskinen. Samtidig monterer den betongelementer og frakter ut de utgravde steinmassene via et transportbånd.
- Vi er stolte over å være en bidragsyter i dette høyt profilerte prosjektet. Med våre høyteknologiske tunnelboremaskiner og gode service, vil vi bidra på alle måter for å sikre at Nordens lengste jernbanetunnel leveres med den høyeste mulig globale standard, sier Dr.-Ing. E. h. Martin Herrenknecht.
Kontinuerlig boring
TBM-ene som brukes på Follobanen er såkalt Double Shield TBM.
Denne typen gjør det mulig å bygge den ferdigstøpte, vanntette betongelementer rundt tunnelen, samtidig som maskinen driver videre i fjell. Dette gjøres ved at maskinen har to typer fremdrift. Hydrauliske gripesko på hver side av maskinen låser maskinen mot fjellet, mens hydrauliske sylindre driver frontskjoldet inn i fjellet. Når gripeskoen må ta nytt grep, kan ekstra sylindre presse mot den da ferdiginstallerte betongringen, slik at fremdriften blir kontinuerlig.
Se prinsippene forklart i denne videoen fra Herrenknecht:
145 meter lange
De to tunnelene på Follobanen vil bli 8,75m i diameter og omtrent 18,5 km lang. Totalt vil tunnelen bli 20 km. De fire TBM-ene vil være 145 m lange og veie 2400 tonn.
TBMene vil bli levert gjennom året og er planlagt satt i drift i løpet av 2016. To av TBM-ene vil bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland.
- Vi har nå sluttført første fase med utsprengning av tunneler på Åsland før planen. Nå forbereder vi en ny og spennende fase, bygging av tunnelen med TBM, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for AGJV.
- Historisk
Follotunnelen skal stå ferdig i 2021.
- Etter omfattende vurdering bestemte Jernbaneverket allerede i slutten av 2012, hvilken metode som skal brukes for å drive Follobaneprosjektets lange tunnel. TBM ble ansett å være den beste løsningen av hensyn til miljø og fordi det fantes et stort anleggsområde til hele TBM-prosjektet. I dag har vi nådd en historisk milepel og vi er imponert over TBM-produksjonen. Denne TBMen er ferdigprodusert under ett år etter at kontrakten ble signert. Vi ser nå frem til videre samarbeid med entreprenøren, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder TBM, Jernbaneverket/Follobaneprosjektet til Jernbaneverkets egne nettsider.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller