Signerte Norges største kontrakt
Kontrakten på 8,7 milliarder er tidenes største innen jernbaneutbygging.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Jernbaneverket og en sammenslutning av selskapene Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A. signerte mandag kontrakten for tunnelboring med tunnelboremaskiner (TBM) på Follobanen.
Kontrakten omfatter prosjektering, anskaffelser og konstruksjon av en det som blir Nordens lengste jernbanetunnel, og har en verdi av 8,7 milliarder kroner.
Avlyste Follobane-konkurranse TBM-kontrakten på Follobanen tildelt Ble Ødegaard kjøpt for å vinne Follobane-kontrakt? Italienere fikk første tunnel på Follobanen 50 entreprenører jobber med FollobanenMer om Follobanen:
- Med denne TBM-kontrakten, som er den største kontrakten i Jernbaneverkets historie, har Acciona-Ghella blitt en av våre hovedpartnere for å gjøre dette megaprosjektet til en suksess. Det er med stor glede at Jernbaneverket ønsker Acciona - Ghella velkommen til Norge. Denne kontakten og kontraktstrategien er viktig for InterCity-utviklingen, som skal sikre bedre togtilbud og kortere reisetid til glede for passasjerer i generasjoner fremover, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås.
Fornøyde direktører
Ledelsen i spanske Acciona og italienske Ghella er naturlig nok svært fornøyd med å ha vunnet storkontrakten.
- Acciona ser fram til å arbeide med Jernbaneverket for å levere et høyhastighet-infrastrukturanlegg i verdensklasse. Dette er Accionas første prosjekt i Norge, og vi er stolte over å bringe med oss vår internasjonale tunnelkompetanse til det som helt klart er et foregangsprosjekt i Norge og Europa, sier Luis Castilla, administrerende direktør i Acciona Infrastructure.
- Det er med stolthet vi i Ghella deler den tilliten Jernbaneverket viser oss, med vår langvarige partner, Acciona. Begge selskaper føler en forpliktelse til å føye Follobaneprosjektet til listen over suksessfulle prosjekter vi har hatt de siste 15 årene, tilføyer Enrico Ghella, administrerende direktør i Ghella.
Bruker norsk kompetanse
TBM-kontrakten for tunnel omfatter blant annet konvensjonell sprengning av haller for montering av fire tunnelboremaskiner og av tverrforbindelsene mellom de to adskilte tunnelløpene (totalt 19,5 km). Kontrakten omfatter også jernbanetekniske installasjoner i tunnelen.
Sammenslutningen skal samarbeide med nøkkelkompetanse i de norske avdelingene av Peab AS og Atkins Norge AS. Disse skal bidra med kompetanse knyttet til grunnforhold på Åsland riggområde og jernbaneteknikk. I tillegg har Acciona-Ghella knyttet til seg advokatfirmaet Haavind AS, for å sikre god forståelse for og oppfølging av norske lønns- og arbeidsvilkår.
Lang erfaring
Selskapene har tidligere erfaring med samarbeid fra flere tilsvarende megaprosjekter innen tunnel- og banebygging. I 2009 fullførte de bygging av Italian Bolognia Junction High Speed Railway og i år fullføres ferdigstillingen av Legacy Motorway Tunnels in Brisbane Australia.
Begge selskapene har industrihistorie gjennom flere generasjoner, og har sine hovedkontor i henholdsvis Madrid og Roma.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?