
Fyrte av den første Follobane-salven
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen satte i gang tunnelbyggingen på Follobanen med et smell.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Politikere har i mange år jobbet for å få dette til, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han fyrte av den første sprengladningen med 75 kg sprengstoff i forbindelse med det som blir Nordens lengste jernbanetunnel.
Den første salven på Follobanen ble avfyrt på anleggsområdet på Åsland utenfor Oslo, der de forberedende arbeidene er i full gang.
- Det føles godt at Follobaneprosjektet er i gang for alvor og det er gøy å være tilstede og fyre av den første salven, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen, ifølge Jernbaneverkets nettsider.
Ferdig 2021
Follobanen blir innerste delen av Intercity-utbyggingen sørøstover fra Oslo. Fra 2021 skal tog kjøre Follobanen mellom Oslo S og trafikk-knutepunktet nye Ski stasjon på 11 minutter mot dagens 22 minutter.
- Dette er en investering for fremtiden. Vi vil følge Follobaneprosjektet med stor interesse fremover, sa statsråden.
Video:
- Dette er en stor dag for jernbanen, understreket assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.
- Vi skal bygge over 60 km med nytt spor. Follobaneprosjektet omfatter langt mer enn det som blir bane for direkte-tog mellom Oslo og Ski. Det er blant annet nødvendig å legge om spor, og omfattende arbeid ved Oslo S inngår i prosjektet. Den 20 km lange tunnelen får to atskilte tunnelløp og på Ski bygges et nytt, moderne trafikk-knutepunkt, sier Løvås.
Forberedende arbeider
AF Gruppen er entreprenøren Jernbaneverket har valgt for entreprisen «Forberedende arbeider Åsland» i Oslo. Entreprisen gjelder driving av to adkomsttunneler, hver på ca. 1 km, ned mot Follobanens hovedløp. Videre skal det utføres diverse grunnarbeider på Åsland.
Mesteparten av Follotunnelen skal drives med fire tunnelboremaskiner (TBM-er). Alle skal starte ved Åsland. To TBM-er skal drive mot Ski, og to mot Oslo S for å få arbeidet raskest mulig unna.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?